Kundtjänst för e-handlare

Flera gånger denna vecka har kundtjänst kommit upp i olika artiklar, senast idag i SVD näringsliv där 3 kundtjänst på facebook analyseras. 

Jag har också säkert i 50 föredrag propagerat för hur viktig kundservice är för e-handlare och hur en execellent kundservice kan positionera och  på ett framgångsrikt sätt  vara ett starkt konkurrensmedel.

Jag har testat flera så kallade livechattar med gott resultat. De jag kan rekommendera att testa är: Skånska byggvaror, Batteriexperten, Apoteket Hjärtat och Moosejaw 

Fördelen med livechattar tror jag är flera;

Möjligehet att styra själv när den är på/av.

Stora möjligheter till upselling eller crosselling.

Kostnadseffektivt och bra komplement som gör webbutikken mer levande.

Jag har också testat en livechat som var mer eller mindre katastrof. Det tog lång tid innan svar kom och när svaren kom så var svaren  inte relevanta till vad jag skrev, det kändes som  att företaget hade satt dit vem som helst och som inte hade någon som helst följsamhet och/eller kunskap till vad jag skrev.

Det tar mig till den notis jag läste i DN häromdagen då det skrevs om att serviceyrken som kundtjänst är de medarbetare som har sämst betalt och som ofta inte ses som så viktiga när det i själva verket är tvärtom.

I senaste numret av e-handelstrender ger Fredrik Hammarqvist på Grand Shoes lite goda råd kring returer och reklamationer som jag också tycker kan hänföras till kundtjänstärenden.

ÄvenKristian Hagseth tar upp frågan i sin blogg och på  ehandel.se :s forum togs frågan upp förra året där det i och för sig var lite mer för och emot Livechattar.

Men sammanfattningsvis vill jag  med Ackuratess (gillar det ordet) hävda att en execellent kundservice kan göra stor skillnad på framgång eller inte.

Kommentera

*