Bakom kulisserna hos e-handlare

Med fler och fler detaljhandelsföretag som öppnar upp och säljer i flera kanaler; webbutik, fysisk butik, mobilen, katalogen, digital kiosk osv undrar jag om alla företagen jobbar tillräckligt med sin ”Back-end”?

Kunderna kräver mer och mer av tillgänglighet i tid och rum, visibilitet, enkelhet, kontroll, bekvämlighet mm.

Har alla lagt upp en strategi för hur man skall hålla lager för alla kanaler? på vilket sätt? vilken form och hur mycket?

Är företagen tydliga med hur man visar och jobbar med sitt lagersaldo i webbutiken?

Kunderna vill på ett enkelt sätt kunna returnera, har företagen lagt upp en klar genomtänkt returpolicy?

Jag ser också genom mig själv att fokus ligger väldigt mycket på Front -end just nu, det är lätt att dras med i webdesign, sociala media, mobileshopping mm mm, men det är nyttigt att stanna till ibland och fundera om även det som är bakom kulisserna hänger med.

Började fundera efter att ha läst denna bloggpost igår kväll och på den tiden hade man noll koll på logistiken. Jag vet för jag var var med i slutet av 90 talet , jag vill inte att många företag hamnar där igen. Jag tänker inte på affärsidén som letsbuyit hade utan att Letsbuyit inte tänkte många ögonblick på att logistiken också skulle fungera. Nu har det blivit mycket mycket bättre och logistikkompetensen är väldigt hög  hos många men logistiken blir komplex när man skall sälja och leverera i flera kanaler.

Se inte logistiken och allt som finns bakom kulisserna som kostnader se det som en investering för att göra köpupplevelsen för kunden optimal och genom detta bygga lojalitet.

Kommentera

*