Magaloger inom ehandel

Bubbleroom har gjort det, Claes Ohlson har gjort det och nu är även Grooming igång. Vad? De jobbar med en sk Magalog. En hybrid mellan katalog och Magasin/Tidskrift.

Det här tycker jag är rätt väg att utveckla katalogen istället för att skippa katalogen och dess värde. Vi är väldigt många som älskar att bläddra och läsa tidskrifter och på detta smarta sätt blir det även ännu roligare att bläddra och läsa en katalog när det samtidigt finns vettiga och intressanta artiklar.

Grooming säljer den i sin webbutik, skickar med den i paketet och även som Adresserad direktreklam till utvalda målgrupper som till exempel frisörer.

Formatet är A5 anledningen till det är två: Krav från logistikavdelningen att den skulle få plats i paketen (bra samarbete mellan logistik och marknad ), Ett litet avvikande format vilket gör att denna sticker ut från mängden.

Sitter just nu och bläddar i den och det enda kritik jag har är att det skulle kunna vara lite mer redaktionell text, känns lite för reklamig. Kul med rak tema i denna,, jag är själv lite av en rakningsnörd som gärna går runt i Londons specialbutiker för att hitta de finaste rakborstarna.

Tummen upp också för att Grooming lyckats få män att blogga om skönhetsprodukter, inte så vanligt, kolla här.

2 kommentarerKommentera →

  1. Så gjorde ju även Ving tidigare, släpper ett extremt inspirerande magazin.
    Läs tex här: http://www.dagensmedia.se/nyheter/print/article113944.ece

  2. arne

     /  27 oktober, 2010

    Gick in och kollade och kom ihåg att jag tittat intresserat i den hemma. Tror att det är helt rätt väg att gå med katalogen med tanke på att rena kataloger kommer att bli vanligare och vanligare i läsplattor som Ipad där man kan utveckla bilder mer dynamiskt . Så även fortsättningsvis kommer fysisk och digtal media att komplettera varandra .

Kommentera

*