Underskatta inte Internmarknadsföringen

Jag tror att vi alla underskattar vikten av internmarknadsföring/kommunikation, det känns både roligare och mer motiverat (säljresultat) att satsa på extern marknadsföring i alla dess former, inte minst nu med alla nya marknadsföringskanaler som finns att tillgå.

Retailkedjor som är är på väg eller redan har satt upp flera nya säljkanaler (Webbutik,M-shopping, Digitala kiosker osv) skulle få betydande ökad försäljning om de satsade mycket mer på att sälja in vad,vem,hur och varför till all personal.

Det är  lätt att tro att alla vet allt bara för att man själv är  insatt och involverad i affärsplaner och marknadsplaner, men hur ska alla kunna veta om de inte blir informerade och inte minst involverade, det är sällan några fås förtjänst om något går bra utan oftast är det Hela Lagets insats som gör framgången.

Jag är helt övertygad om att en större öppenhet, mer och rätt information till butikspersonalen om varför man exempelvis också skall sälja samma saker som man säljer i den fysiska butiken i  en webbutik  skulle göra susen och öka motivationen för all personal i många så kallade multikanalföretag.  Då skulle kanalkonflikter minska, kundservicen öka, nöjdare kunder och lojalare kunder, det är bara att gå till sig själv, förstår man varför så gör man ett bättre jobb.

Det är inte bara att sätt upp flera säljkanaler, rita upp processmodeller mm.  Det är oftast  människor som är kittet  i integrationen och samspelet mellan kanalerna som gör att allt fungerar som företaget har tänkt.

Denna bok läste jag för en del år sedan, den gav mig inspiration, ideér och praktiska råd.

Avslutningsvis handlade jag en kamera i denna butik för en vecka sedan och här kan man prata om effektivitet och multikanal.

Kolla bland annat in deras facebooksida den är välutvecklad.

Nästa gång ni är i NYC besök denna butik det är det värt av många olika orsaker.  Big business är det och som många svenska retailföretag företag kan stjäla ideér från.

« Previous post

Kommentera

*