E-handlare skall visa lagersaldot för ökad konvertering

Halens vann Internetworlds Topp 100. Välförtjänt med tanke på vilket hästjobb de gör för att förflytta sig från att i mångas ögon vara ett traditionellt postorderföretag till en modern Europeisk ehandlare.

Jag har  tittat igenom deras sajt ordentligt och mycket är riktigt bra (bland annat hur de arbetar med sociala media),bilder,Deal of the day med nedräkning Jag tycker om när sidan är lite dynamisk och det rör sig lite,  men det finns en del förbättringar som Halens snarast borde ordna.

Jag satt igår och funderade om inte jag skulle ta och införskaffa en ny hygientrimmer (när man blir lite äldre så har håren i näsan en tendens att växa så det knakar). Den förra har gått sönder.

Sagt och gjort  nedan hittar jag en till ett bra pris.

Tydlig bild och beskrivning och snabbt ner i den lika väldigt tydliga och bra varukorgen.

I många butiker får jag leta länge och väl efter varukorgen men här ligger den tydlig trygg och säker, bara att gå vidare.

Eftersom jag inte har handlat på Halens tidigare så registrerar jag mig, inga problem, bra registreringsformulär. Och att visa populära produkter vid sidan är ett bra försök till merförsäljning.

Men längre än så kommer jag inte. Varan är slut och om den hade funnits så hade jag ändå handlat för för lite pengar 200:- är minimum och jag säger inget om det, det är väl bra att styra mot att handla för mer pengar. men att få vänta så här länge på att få reda på att varan är slut blir en besvikelse.

Nedan Katshing som visar lagersaldot på ett utmärkt sätt. Genom detta slipper konsumenten ödsla tid och bli besviken när det är dags att betala, det är väl i kassan många hoppar av olika orsaker?

Lagersaldo hör till kategorien Logistik i ehandelsprocessen och logistiken är en av nycklarna till framgång.

Att utnyttja logistiken på olika sätt i marknadsföring och försäljning ökar dramatiskt chansen till avslutskonvertering.

Exempelvis

  • Lagersaldo
  • Widget för spårning
  • Postens App för spårning av paket
  • Snabba leveranser
  • Enkel returpolicy
  • Arbeta med begreppet ”Fri Frakt”
  • Skicka med flyer i paketet
  • Logga på förpackningen
  • Snyggt och prydligt emballage
  • Valfrihet i leveranssätt

En kommentarKommentera →

  1. Bra utvärderat Arne. Varor som är slut bör tas bort automatiskt ur sortimentet eller att tillsammans med meddelandet om att varan är slut tala om när det åter finns i lager och ge möjlighet att beställa den utefter de förutsättningarna.

Kommentera

*