Logistiknöt att knäcka för alla e-handlare

Med tanke på hur viktig logistiken är för alla e-handlare tänkte jag att ni skulle få försöka hjälpa mig med en sak och genom detta också hjälpa er själva att effektivisera er interna logistik. De tre främsta bidragen kommer att honoreras med en sådan här.

För några år sedan gick jag en logistikutbildning som Lime anordnade, Per Lindahl VD för Lime startade dagen med denna uppgift:

Arne är morgontrött och vill kunna sova så länge som möjligt på morgonen. Hur kan hans rutiner ändras så att han kan sova längre utan att komma för sent till jobbet? Vad är det senaste han kan gå upp?

Beskriv kortfattat hur mina rutiner kan ändras/efffektiviseras och skriv dem i  kommentarsfältet.

 Den 17 december väljer jag ut de tre bästa förslagen som kommit in samtidigt som jag presenterar en egen tänkbar lösning inklusive metodik. Lycka Till.

  • Klockan ringer 06:30
  • Jag ligger kvar och drar mig i 30 minuter
  • 07:00 lyssnar jag på nyheterna i radion 10 minuter. Nyheterna sänds varje halvtimme.
  • Jag lagar frukost, två smörgåsar och ett glas mjölk. Det tar 5 minuter.
  • Jag äter frukost. Det tar 10 minuter.
  • Jag klär på mig. 5 minuter.
  • Läser morgontidningen i 10 minuter.
  • Borstar tänderna i 5 minuter.
  • Jag skall vara på kontoret kl 08.05. Det tar 15 minuter att promenera dit.
  • Jag är alltid i tid. Hellre för tidig än för sen.

En sista påminnelse ni har väl köpt julfrimärken att sätta på alla Julkort ni tänker skicka?

4 kommentarerKommentera →

  1. Arne undviker film, dator och TV strax innan läggdags vilket gör att han sover bättre och därmed blir mer utvilad på morgonen. På så vis behöver han inte ligga och dra sig i sängen (30 min). Därefter lyssnar han på radion samtidigt som frukosten plockas fram (5 min) och läser morgontidningen samtidigt som du äter frukost (10 min).

    Klockan ringer 07:20
    Klär på sig 5 min
    Borstar tänderna 5 min
    Lyssnar på radio och plockar fram frukost 07:30
    Äter frukost och läser morgontidning 10 min
    Går till jobbet 07:50

    Jag har tjänat 50 min åt dig men det blir något stressigt samtidigt som tandborstningen kommer på fel sida av frukosten. Frågan är om du kan tänka dig att strunta i radion och lyssna på den senare under arbetsdagen. På så vis får du tid över att borsta tänderna efter frukosten och kan sova 5 min längre. Annars kan du gå upp 07:00, lyssna på radion och sedan ta en lång dusch innan det är dags att äta frukost och läsa morgontidningen.

  2. Sånt här brukar man beskriva med Gantt-scheman, och då utgår man från deadline, d.v.s du skall vara på jobbet 8:05. Sedan lägger man de olika aktiviteterna bakåt och försöker göra så mycket som möjligt parallellt.

    8:05 anländer till jobbet
    7:50 går hemifrån, lyssnar samtidigt på radio genom mobiltelefonens radio kl 8:00
    7:40 påklädning och tandborstning
    7:30 äter frukost och läser tidningen samtidigt
    7:25 lagar frukost
    Du måste alltså gå upp senast 7:25

    So anställd i ett statligt bolag så finns det dock ett annat alternativ …
    Du äter frukost och läser tidningen efter du komit till jobbet …
    Du kanske t.o.m kan sova med kläderna på …
    😉

  3. Mitt tips är att Arne bosätter sig i en postlastbil och alltså transporteras till jobb samtidigt som han gör alla sina morgonbestyr. Då är han framme när han är klar och kan bara fälla ner bakgaveln och gå in på Posten 🙂

  4. Hej Arne,

    Istället för att effektivisera din morgon och göra dig till ett stressande morgontroll, väljer jag att utgå ifrån ditt grundproblem; morgontrötthet.

    Är själv otroligt morgontrött, och har bland annat löst problemet genom att vara egenföretagare som själv kan flexa de dagar som inte kräver min tidiga närvaro.

    Eftersom du med all sannolikhet inte kommer att sluta jobba på Posten är mitt förslag att se över dina sovrutiner.

    Först och främst så skulle du, i det fall du har en iFån, kunna använda dig av ”Sleep Cycle alarm clock” app:en (http://itunes.apple.com/se/app/sleep-cycle-alarm-clock/id320606217?mt=8). Denna applikation analyserar din sovrytm och väcker dig när du sover i den lättaste fasen.

    Problemet med att man känner sig morgontrött är att man blir väckt när man befinner sig i djupsömn. Det kvittar därmed hur du effektiviserar din morgon. Har du vaknat ”fel”, så är du trött – oavsett hur länge du har sovit.

    Skulle du inte ha en iFån, finns det speciella armbandsur som jobbar med samma princip och gör ett lika bra jobb. Detta är något jag använder och det fungerar väldigt bra!

    Fastän Dan Nilsson har ett mycket kreativt tips, anser jag att du ska effektivisera rätt! 😉

Kommentera

*