Rekord för ehandeln 2010 vad händer 2011?

Rekord, rekord, rekord. Var än man läser så har e-handeln slagit rekord 2010. Jättekul och en stor sporre till alla oss som på något sätt är inblandande i e-handelsprocessen att jobba vidare.

Men hur kommer e-handeln att utvecklas under 2011?

Det börjar dyka upp en mängd trendspaningar, skall man tro alla dessa så finns det ingen ände på allt som kommer att utvecklas, nya tjänster inom socialshopping kommer att stå som spön i backen m.fl,  visst kommer det att hända massor, men det gäller att ha is i magen och verkligen fundera på vad och varför innan man hakar på allt nytt.

Varumärken,retail

Själv tror jag 2011 kommer att vara de starka varumärkenas år. Många av de större retailkedjorna ligger i startgroparna och kommer äntligen loss med crosschannel förhoppningsvis till julhandeln 2011. Jag skriver cross channel och inte multichannel eftersom multichannel bara betyder att man sätter upp ett antal säljkanaler oberoende av varandra och crosschannel betyder att man EN strategi för hur man vill driva sin försäljning och vad och varför man finns i olika kanaler och som  stödjer och är integrerade med varandra. Här borde vi ha kommit längre än vi hitills gjort i Sverige. Det finns inte många bra best practise fall, det skulle vara kul att kunna visa svenska case istället för amerikanska eller engelska på föreläsningar mm.

Mobilshopping kommer naturligtvis att öka inom vissa branscher som kläder,hemelektronik, böcker, film, men denna kanal tror jag  även under 2011 kommer att vara en kanal för större företag som har råd att exprementera och testa olika plattformar, e-handlare med begränsade resurser tycker tycker jag kan avvakta och se vart åt utvecklingen går.

Jag tror konsumenten kommer att använda sina mobiler mer som prisjämförelse verktyg  än shopping under 2011,  det skall också bli spännande att följa utvecklingen av mobilen som betalsätt. Här är Payair är ett intressant företag, svenskt dessutom.

Jan Friedman skriver i en artikel i DI häromdagen att för att bli framgångsrik måste en e-handlare passera tre faser:

  • Säkerställa bra varuförsörjning och bra samarbetsklimat med leverantörerna
  • Marknadsföring,marknadsföring marknadsföring
  • Fungerande logistik från order till leverans

Till stor del håller jag med honom men klarar du inte logistiken från order till leverans så spelar det ingen roll hur mycket pengar du än satsar på marknadsföring, du får ändå inget förtroende hos konsumenten och ännu svårare är det idag med tanke på att konsumentmakten är så oändligt mycket större idag än för bara ett par år sedan tack vare sociala media,  omdömen mm.

Det skall också bli spännade att följa utvecklingen av vilka drivkrafter som driver utvecklingen framåt. Under 2009 och 2010 har bekvämlighet och enklehet ökat markant medan priset som fortfarande är den största enskilda drivkraften har minskat i betydelse. Kommer detta att fortsätta med tanke på att fler och fler fysiska butiker säljer i fler kanaler och då bekvämligheten och enkelheten ökar i betydelse eller kommer Groupon mfl göra att priset ökar i betydelse och att vi alla jagar daily deals?

Mathias blogg om trender 2011 är också värd att läsa och jag håller helt med honom om betydelsen av kundlojalitet och fokus på känprocesserna, ska e-handeln kunna ta ett stort kliv framåt så är det fortsatt skruvande och trimmande av ledtider och execellerande i kundlöftet som gäller och koppla ihop detta med någon form av kundlojalitetsprogram så ligger vägen mot framgång öppen.

Övrigt

Igår började Isabelle Winberg som praktikant hos mig. Isabelle  går Yrkeshögskoleutbildningen ”Konceptutvecklare ehandel” på högskolan i Uddevalla. Nästa blogpost kommer en intervju med henne.

« Previous post

4 kommentarerKommentera →

  1. Många bra tankar. 2011 blir ett bra år!

  2. Jag tror att 2011 blir året då även vi små ehandlare inser att även vi måste fokusera på och investera i kundservice för att kunna överleva och kunna konkurrera. Kundenas krav kommer inte att bli lägre utan bara högre och högre i takt med att de blir allt mognare ehandelskunder.

    En annan intressant fråga, apropå kanalstrategier, är om 2011 är året då etablerade ehandlare börjar öppna fysiska butiker för att öka kontaktytan mot marknaden, effektivisera användningen av befintliga resurser och för att få avsättning för överskottlager etc? Skulle gärna själv vilja öppna Sveriges första outlet för arbetskläder om bara kassan medgav det 🙂

    2011 huka dig för nu kör vi ehandel så att det ryker! /Peter

  3. Som sagt många bra tankar kring e-handeln 2011 Arne!

    Den stora skillnaden mellan en fysisk butik och en webbutik är ju att man kan testa, känna och fråga direkt i en fysisk. Fråga direkt börjar mer och mer komma med ny teknik så som realtimechattar och twitterkopplad support. Däremot är det ingen som riktigt lyckats med testa och känna ännu. Jag hoppas att 2011 är året då man knäcker koden till detta.. vore väldigt, väldigt roligt om man snart kan projisera upp en sko i 1:1 storlek genom att trycka på en simpel projektorikon.

    Oja, e-handeln har potential gott folk… The sky is the limit!

  1. Tweets that mention Rekord för ehandeln 2010 vad händer 2011? | E-handelsbloggen -- Topsy.com

Kommentera

*