Word of Mouth mm

Detta inlägg handlar om två recensioner:

Lena Carlssons bok om marknadsföring och kommunikation i sociala medier läste jag igenom i går lördag. En lättläst bok för alla möjliga målgrupper som vill veta lite mer om vad sociala medier handlar om.

Jag kan rekommendera boken till nystartade e-handlare som inte vet så mycket om ämnet. På sid 154 finns  en liten användbar ordlista.  Kapitel 10 handlar om hur man kommer igång  och det kapitlet kan faktiskt motivera bok köpet.

Hoppas Lena kommer med en till bok snart som fördjupar sig i hur e-handlare kan använda sociala media i sin marknadsföring.

Idag har jag ägnat eftermiddagen åt en forskarrapport från Handelns utvecklingsråd ”Kundrekommendationer vs Kundnöjdhet”

Den kan jag verkligen rekommendera. För att citera från sammanfattningen:

Att undersöka sambandet mellan kundens vilja att rekommendera en butikskedja och butikskedjans tillväxt, vad det är i butikskedjans marknadsföring och erbjudande till kunden som får kunden att prata och rekommendera butiker och butikskedjor till vänner och bekanta.”

Synnerligen läsvärd. De undersökande företagen är inte bara fysiska butikskedjor utan  även rena e-handelsföretag .

Tycker det är spännande att läsa om NKI vs NPS . ”Nöjd Kund Index” är jag mer än bekant med och som vi använt av oss i Posten i många år.

I denna rapport finner ni väldigt många bra  faktorer som i olika branscher driver WOM.

Kanske värt att bjuda in författarna till någon konferens?

En kommentarKommentera →

  1. Tweets that mention Word of Mouth mm | E-handelsbloggen -- Topsy.com

Kommentera

*