Lysande Utsikter för 2011 mm

Fick en fråga av Rikard på tonerlagret om utsikterna inför 2011. Jodå de tror jag är ytterst goda. 2011 kommer definitivt att bli ett  ännu bättre år  med en stadig ökning av e-handeln. Däremot kommer det att dröja till åtminstone 2012 innan det stora stora lyftet kommer i Sverige. Varför det? Jo Idag står e-handeln i Sverige för ca 4,7 % av den totala detaljhandeln och då förstår alla att det finns en hel del kvar att göra.

Trender som många skriver om är Multi eller Cross-channel försäljning, Sociala media , Mobilshopping och Varumärke.

De som har potential och resurser att kombinera ihop ovanstående på ett smart sätt och göra köpupplevelsen enkel, bekväm och överskådlig för oss konsumenter att handla är de starka varumärken vi ser i alla våra köpcentra runt om i landet.

Problemet är dock att det tar längre tid än väntat för dessa retailkedjor att sätta en strategi, modifiera sin organisation, uppdatera sina affärssystem mm.

Jag har under januari haft en praktikant från Högskolecentrum i Bohuslän som har startat en kartläggning av retailkedjorna i Sverige.  Syftet är att få en bild av hur långt de har kommit utifrån ett multi-channelperspektiv.

Jag blev inspirerad av denna rapport: Multi-channel Customer report

Resultatet så här långt är att ingen har kommit speciellt långt när det gäller Cross-channel (att på ett strategiskt,taktiskt och operativt sätt integrera alla kanaler)  och därför kommer det också att dröja ett par år innan vi ser det riktigt stora lyftet för e-handeln i Sverige.  Jag ser dock ljuset i tunneln, flera företag har kommit en bit på väg och kan i alla fall betraktas som multi-kanalföretag (finns i flera kanaler som Facebook,mobilen,webbutik m.fl) och flera smider säkert planer och har redan en strategi för detta som ännu inte annonserats ut.

Jag blir också otålig och tycker att det skall gå snabbare, men det är inte snutit ur näsan att snabbt komma ut med ett perfekt Cross-channel concept. På de flesta konferenser talas det bara om den sk ”Front end” (skyltfönstren mot konsumenten och mycket sällan eller aldrig pratas det om  ”Back end” (affärssystem, Supplychain, inköpsstrategier, integration mellan affärssystem -ehandelsplattformar mm.

Inom logistikens värld har det alltid pratats om processorientering och att det är helheten som räknas och att inte optimera vare enskild sak men här sitter många om inte de flesta företag fast i en för ändamålet fel organisations struktur som säkert är bra ur många aspekter men definitivt inte ur ett cross-channeltänk.

Ett exempel:

Källa: Fresch Minds Research

Ett annat exempel är logistikproblematiken som kommer vid införandet av en Cross-channel/multikanalstrategi:

Källa: Fresh Minds Research

Vi kommer under 2011 satsa på flera seminarier/nätverkträffar/erfaträffar där vi kan diskutera ovanstående. bland annat på Nordic eCommerce Knowledge där vi är samarbetspartner.

Ju bättre retatailföretagen blir på e-handel desto bättre kommer också de som huvudsakligen säljer via sina webbutiker bli.  Handel föder handel.

Jag kan också tipsa om den utmärkta tidskriften Supply Chain Effect och Sonats senaste kundtidning Supply Chain Partner som finns för nedladdning på deras websida

Apropå ”lysande utsikter” så är det en bok av  Charles Dickens

« Previous post

4 kommentarerKommentera →

  1. Jag tror att ehandeln på sikt kommer att kunna ta upp till 20% av den totala detaljhandeln så vi pratar om kraftig tillväxt under många år framåt. En sak som ofta glöms bort är ehandel B2B där vi inte ens har börjat skrapa på ytan. Potentialen är enorm och tillväxten kommer bla i takt med att inköparna börjar överföra sitt beteende från sin privata konsumtion till sin yrkesroll. Det är helt enkelt bekvämt och smidigt att handla via nätet. Lägg därtill de stora möjligheterna till rationalisering och kostnadssänkning som alla företagsledningar eftersöker som ligger i ehandel mellan B2B så är saken biff 🙂 B2B är the next big thing inom ehandel! /Peter

  2. Hej Arne,

    När är kartläggningen klar? Och blir den publik? 🙂

    – Petter

  3. arne

     /  12 februari, 2011

    Nu blir jag lite fundersam, vilken utvärdering menade du?

    Mvh
    Arne

  1. Tweets that mention Lysande Utsikter för 2011 mm | E-handelsbloggen -- Topsy.com

Kommentera

*