Netonnet tankar

Urban Lindstedt skriver detta i dagens nummer av det utmärkta nyhetsbrevet e-handelstrender:

1. [bransch] Början på slutet för Netonnet?

Sibas fientliga övertagande av konkurrenten Netonnet är på väg att lyckas. Koncernchefen och grundaren av Netonnet, Anders Halvarsson, har accepterat ett bud på 40,50 kronor per aktie från konkurrenten Sibas ägarbolag Waldir. Det blir 29 miljoner kronor för aktieposten på 12 procent som han har kvar. Ett bud som av bedömare beskrivs som ett skambud. Det är slutpunkten på ett utdraget fientligt övertagande av den framgångsrika nätbutiken som dock har varit pressad av priskriget på hemelektronik det senaste året.

I januari avrådde Netonnets styrelse att acceptera budet som nu samma styrelse ber ägarna att acceptera. Netonnets styrelse har en månad tidigare helt dömt ut Siba som ägare av Netonnet:

”Ett samarbete mellan Netonnet och Siba saknar emellertid all rationalitet. Den stora skillnaden mellan bolagens koncept gör att de inte passar väl ihop och inte heller lämpar sig för att konsolideras. Siba är för litet för att kunna erbjuda den kritiska massa Netonnet söker och har inte heller det nätverk som krävs för att stödja Netonnets affärsmodell vid en expansion i Europa. Enligt styrelsen erbjuder varken Sibas koncept eller dess ledning någon potential för tillväxt eller ökad lönsamhet i framtiden för Netonnet.”

E-handelstrender anser att Netonnet varit ett av de mest intressanta e-handelsbolagen i Sverige. Grundarnas gedigna erfarenhet från hemelektronikbranschen tillsammans med deras kreativitet och nytänkande har gjort Netonnet till ett bolag som omsätter 2,2 miljarder på en av de mest konkurrensutsatta marknader som finns.
Netonnet har haft en smart sortimentsstrategi där kända varumärken har stöttat upp deras egna varumärken.

Konceptet med enklare lagerbutiker runt om i landet har varit unikt och en viktig anledning till bolagets starka tillväxt.
Netonnet hade mått bättre av en större utländsk ägare.

Frågan är hur Siba kommer att hantera konkurrenten Netonnet när de har aktiemajoriteten i bolaget? Anders Halvarsson säger att han kommer att stanna i bolaget – men hur länge? Med 29 miljoner kronor har E-handelstrender svårt att tror att entreprenören Anders Halvarsson inte startar ett nytt bolag inom kort.

Min kollega Bo Zetterqvist har suttit och funderat på ovanstående:

”NetOnNet är ett intressant exempel på hur man vill uppnå en multikanalstrategi men s a s kommer från Ehandelshållet. Egentligen handlar det om att lansera en ”varuhuskedja” med lågt pris som argument (se länken). Ingen behöver vara överraskad över att det innebär tunga investeringar och därmed en tyngre balansräkning även om detta naturligtvis inte är hela förklaringen till den senaste tidens turbulens.”

Vad tycker ni läsare?

Hur vanligt kommer det att bli att man går från e-handelshållet och öppnar fysiska butiker?

En annan kollega sa nyss att man associerar lagershop med ”att den inte ligger centralt” . Hur lätt är det då att konkurrera med de stora etablerade retailkedjorna som finns på bästa läge och dessutom med en webbutik och kanske också i telefonen, och som möjliggör de starka drivkrafterna enkelhet och bekvämlighet som vi konsumenter eftersträvar.

Hoppas själv på att de får ordning på ekonomin och kan leva vidare, jag brukar på mina föreläsningar använda mig av NetOnNets utcheckningssida som ett paradexempel. Mycket tydlig och med bra symboler.

10 kommentarerKommentera →

  1. Återigen en intressant frågeställning.
    Mitt tips är att vi kommer se mer företag som börjar med ehandel, bygger upp en ekonomi och ett varuflöde och sen kommer fysiska butiker.
    Däremot undrar jag om den ekonomiska styrkan att bygga upp en helt egen fysisk butik kommer finnas i de flesta fall (tittar man på de svenska elektronikkedjorna så pumpar ägarna in stora belopp för att det ska gå runt). Vore jag en ehandlare i framtiden så skulle jag satsa mer på att försöka komma in som shop-in-shop hos nån större där man redan har besökare, typ ett utlämningsställe eller vad man ska kalla det, i större butikskedjor. Detta för att slippa för stora investeringskostnader i lokaler.
    Men den idén funkar väl bäst om man har något som kompletterar och inte konkurrerar förstås.
    Synd att NetOnNet försvinner in i Siba eller familjen Bengtsson är det åtminstone för frågan är hur länge de kreativa och drivande människorna i NetOnNet kommer stanna, men det återstår att se och det är intressant följa.

  2. arne

     /  2 mars, 2011

    Intressanta tankar Per. Shop in Shop tror jag också är en effektiv väg att gå och då som komplementvaror som du skriver inte konkurrerar med övriga sortimentet.

  3. Visst är Shop in Shop en intressant tanke men jag kan inte påminna mig något exempel på när en Ehandlare lyckats med ett sådant koncept varken i Sverige/Norden eller internationellt – eller har jag fel? Finns det sådana exempel? Orsaken kan möjligen vara att man hamnar i en situation med ytterligare ett handelsled som naturligtvis behöver en återförsäljarmariginal något som Ehandlaren har svårt att få in i sin kalkyl – åtminstone i lågmarginalbranscher som hemelektronik.

  4. arne

     /  2 mars, 2011

    Saxade detta från Markets nyhetsbrev:
    ”Smartphones och läsplattor gör att internet vandrar in i butikerna, där uppkopplade kunder snabbt kan jämföra priser, kolla recensioner i sociala forum och beställa. Är priset det rätta hamnar köpet i butiken där kunden står, annars hos en konkurrent.”
    En form av intervention. Det kanske är mer rätt väg att gå för e-handlaren som vill konkurrera med fysiska butiker.

  5. Lyckade shop-in-shops som drivs av ehandlare (där ehandlaren startat med ehandel och sen gått till en fysisk kanal) har inte jag något bra exempel på tyvärr. Sen jag håller med om att det blir en fråga hur mycket det extra ledet vill ha av kakan, att det kanske äter upp ehandlarens marginaler så att det blir en ointressant säljkanal av det skälet.
    Jag tror att en del kunder kommer alltid att vilja ta på grejerna innan ett inköp och där kommer det här med att koppla upp sig och jämföra priser direkt i butiken som en naturlig del i köp-processen i framtiden. Då blir det ett tryck på konkurrens medelst pris och inte enbart på en sjuherrans bra service som många redan kämpar med och det blir en bra transparens och ett bra påtryckningsmedel för kunden som ska ta köpbeslutet.

  6. Ett tillägg på det här med shop-in-shop. Är jag som ehandlare riktigt bra så kanske jag kan dra in ett nytt klientel till min ”hyresvärd” och därigenom kanske få slippa några större kostnader iom att jag inte bara föder min egna rörelse utan värdens rörelse med så den skulle ju vara bra för alla om man ser det ur det lite enklare perspektivet.

  7. Per – Postens ombud är ju faktiskt ett bra exempel på shop-in-shop som är till stor glädje för butiken som t ex lämnar ut ehandlarnas paket! Postens ombud är ju mycket uppskattade av konsumenterna och paketutlämningen genererar många besök i butiken. Det är alltså ett samarbete som gynnar båda parter. Därmed inte sagt att de lämnar ut paketen utan ersättning.

  8. Att beställa på nätet och hämta ut i butik är populärt både hos Lindex och Stadium, enligt mina källor.

    Och jag tror det absolut det kommer bli vanligare för ehandlare att starta fysiska butiker. Eftersom fysiska butiker är mycket mer kapitalintensivt kräver det mycket högre initiala investeringar än i ehandel. Ehandel är helt enkelt enklare att komma igång med och blir ett ”proof of concept” för fysiska butiker, eller för den delen ett sätt att utnyttja sitt brand för att etablera sig för den mer spontanshoppande konsumenten inne i städer/i shoppingcentrum. Se på t.ex. Coolstuff, de skulle säkert kunna öppna fler butiker än den de redan har i flera städer som en förlängning på deras befintliga verksamhet och varumärke idag.

    Lagershoppar tror jag kommer bli populärt inom vissa nischer men högst tveksam om det som koncept kommer överleva långsiktigt. De kräver mycket bättre erbjudanden, högre konkurrens och starkare varumärken än vanliga fysiska butiker vilket gör konceptet ganska svagt långsiktigt.

  9. Sen är ju frågan hur intressant det kommer bli i en förlängning att ha fysiska butiker med allt vad det innebär i investeringar, försörjningskedjor, lagerhållning och personal även om jag som konsument kan tycka att det är jäkligt skoj att dra lite i tyget på skjortan eller slänga lite med mobiltelefonen för att se hur den känns och ligger i handen plus att det ju är skoj att se människor med och inte bara bildskärmar när man ska handla. Man vill ju ha lite upplevelse med runt sin shopping oavsett om det är en snyggt inredd fysisk butik eller en vacker ehandels-sajt.

  1. Mr Per Olsson | Interesting discussion

Kommentera

*