Utvecklad e-handel i Sverige

Det senaste året har e-handeln utvecklats  mycket i Sverige, med utveckling menar jag det mesta som Anton skriver i  sin blogg:

  • Logistik och lagerhantering
  • Support och kundhantering
  • Ehandelsplattformar
  • Betalningslösningar
  • Marknadsföring
  • Leverantörer/distributörer
  • Kunskap och hjälp

Inte minst kunskap och hjälp har utvecklats  mycket tack vare ehandel. se och ehandel.com som verkar ha fungerat som en slags katalysator och har gjort att många e-handlare har kommit ur garderoben och delger sina kunskaper och erfarenheter.

Spontant tänker jag på Dan och denna bloggpostPeters blogg och Katrins plus ett antal fler (kom just på Urban) ingen nämnd ingen glömd.

Tänk om dessa personer med så hög kompetens och så lång erfarenhet kunde sätta sig ner och skriva ihop en bok om sina erfarenheter.  Det skulle vara guld värt för alla befintliga och potentiella e-handlare.

Men E-handeln i Sverige behöver utvecklas ännu snabbare än hitills för att kunna konkurrera med utländska e-handlare som mer och mer ser Sverige och skandinavien som en lukrativ marknad. Google och Boston Consulting Groups rapport om internet och e-handeln bekräftar bara det.

Dessutom tycker jag att vi som ansvarar för olika delar i e-handelsprocessen utvecklas väldigt olika och även lite för långsamt. Vi borde samarbeta ännu mer och tillsammans med e-handlare komma snabbare framåt. Vi måste  se lite mer utanför våra egna ramar och tänka nytt. Lite kreativa Workshops vore på sin plats.

#emeet den 29 mars är en så kallad unconference som jag ser mycket fram emot. Där kan det hända grejer utöver det vanliga. Allt beror på oss själva. Inte som en vanlig konferens där man bara sätter sig ner och blir serverad ett program.

Starrepublic ordnade en bra konferens förra veckan, vi åkte båt i fyra timmar till Kärringön i Göteborgs skärgård.

Vi delades in i 3 grupper för att hitta kreativa lösningar på olika teman, kanonbra nätverkande och nya kontakter skapades,  jag hittade flera nya ideér på samarbeten med personer och företag som jag tidigare inte sett som naturliga samarbeten.

På båten dit satt jag tillsammans med Daniel från Moneybooker, Bosse Lindell från Svensk Distanshandel och Roland från Memnon, totalt åtta timmar vid samma bord där många både möjliga och omöjliga tankar bollades runt bordet. Hur kan ett transportadminstrativt företag, en betalningsförmedlare, ett logistikföretag och en branschorganisation samarbeta för att skapa värde för e-handlaren och konsumenten? Jodå det finns goda samarbetsmöjligheter.

Bekymret är sen när man kommer hem i sin egna lilla låda att genomföra ideérna och inte falla in i den vanliga  lunken. Hur gör vi det?

#emeet den 29 mars kan (om vi vill) vara en möjliggörare för att lyfta e-handeln i Sverige ännu en bit. Anmäl er nu och låt oss tillsammans skapa e-handelshistoria.

Ps:

Nästa vecka håller jag föreläsningar i Göteborg ( fördelar med fastighetsboxar för e-handlare och konsumenter) , Jönköping,  Årjäng och Sunne.

« Previous post
Next post »

Kommentera

*