Den svenska e-handeln (tankar kring Katrins bloggpost)

Katrin Lundgren senaste blogginlägg om den svenska e-handeln är värd en liten bloggpost från mig.

Jag håller med Katrin i det mesta och gör i princip samma definitioner som hon och andra personer som nämns. Därmed inte sagt att Posten AB gör samma definitioner eftersom vi definierar marknaden med lite olika syften.

Katrin skriver bland annat så här om gruppen Mellanstora e-handlare:

Det är också oftast hos dem man hittar riktigt bra kreativa exempel på olika lösningar för e-handeln, och bra exempel på nytänkande.  Det här är en skara duktiga, kreativa företagare som  jag tyvärr tycker att man uppmärksammar alldeles för lite när man pratar e-handel här i Sverige. Man kikar gärna på större företag och tar exempel på bra saker från den när man pratar e-handel, men man glömmer att de mellanstora är minst lika duktiga e-handlare om inte bättre.

Jag har haft förmånen att träffa många av dessa mellanstora e-handlare i olika sammanhang och har stor och djup respekt för den kunskap de besitter och de borde uppmärksammas mycket mer. För alla inklusive oss själva (Posten) som anordnar konferenser och seminarier så skulle vi i mycket högre utsträckning utnyttja dessa duktiga personer så att de kan delge sin kunskap och därmed utveckla e-handeln till att bli både bättre och större. Ge dem dessutom bra betalt.

Katrin skriver också att e-handeln är spretig och att det är enkelt att starta upp e-handel; Ja personligen tycker jag det är FÖR enkelt att starta upp. De som tillhandahåller billiga/gratis plattformslösningar borde  tala lite mer om de utmaningar en nystartad e-handlare kommer att möta det skulle alla parter tjäna på.

Nedanstående är  också överenstämmande med sanningen:

Ofta har de stenkoll på konverteringsgrader och jobbar mycket med sina butiker för att öka den. De är sökmotoroptimeringsfreaks och kan massor om google och hur de ska komma högre i sökresultaten, och de har superkontroll på sin logistik och sina kostnader.

Men nåt som väldigt många e-handlare inte är bra på vare sig de är små eller stora är detta:

Det räcker inte att fila och fila på webbutiken. Man måste som e-handlare tänka hela vägen.

 Ovanstående visar ett paket jag fick nu i veckan. Inte lockar det till att handla där igen?!

5 kommentarerKommentera →

  1. Kul bild Arne! …och stort tack för biljetterna till SEBC!

  2. Arne har du blivit påsktomten? Det känns så när man ser bilden.
    Roligt att du instämmer i mina reflektioner, och jag håller med dig om paketet, så får det inte se ut, paketet är ju första intrycket av leveransen.

  3. Tina Zettervall

     /  20 april, 2011

    Glad påsk till dig med Arne!

  4. Glad Post på dig också Arne! 😉

  5. Haha, ljuvlig bild – och bra inlägg (av både dig och Katrin)!
    Glad Påsk på er!

Kommentera

*