Varför jag röstade på Babyshop som vinnare

Babyshop valdes på Nordic eCommerce Summit till årets e-handlare 2011.

Ett mycket välförtjänt val.

Jag har följt babyshop några år nu och tycker de levererar gång på gång. De är bland de mest seriösa, proffsiga trevliga företagare jag känner och mött och att i en sådan extremt konkurrensutsatt bransch som barnkläder (enligt butiksguiden på ehandel.com finns det ca 690 barnklädesbutiker i Norden) lyckas så väl gör att jag blir imponerad.

När jag är ute och föreläser brukar jag prata om ”Viktiga saker att tänka på”

  • Kundservice
  • Trygghet (förtroende)
  • Tydlighet
  • Positionering
  • Personalisering
  • och naturligtvis logistik

Har man grundat ovanstående punkter ordentligt så har företaget stora chanser att lyckas med sin e-handel. Hur har då Babyshop utifrån mina ögon lyckats med dessa punkter?

Kundservice

Basen är telefon kundtjänst och mejl. Men det verkar även bli vanligare att kundtjänst ärenden kommer via deras Facebookssida, ett annat är ”Vanliga frågor och svar”.  Nu väntar jag bara på att de kan testa Livechatt också:).

Trygghet

I den gamla webbutiksversionen syntes ”Tryggehandel loggan övertydligt.

Det tyckte jag var  bra för att stärka deras egna varumärke då de själva inte var så kända , idag har de tonat ner alla loggor och lagt dem längst ner på startsidan vilket verkar betyda att varumärket Babyshop fylls av värde av egen kraft.

Ett tips till Babyshop är att se till att få funktionen mouseover på trygg ehandel loggan så det kommer upp lite mer information om vad denstår för.

Tydlighet

Hela webbutiken är enkel, tydlig och lätt att förstå, inga märkvärdigheter men ändå dynamisk och med lite detaljer som gör skillnad. Exempelvis nedräkningsfunktinen när nästa leverans sker.

Positionering

Skall man konkurrera med nästan 700 andra företag som säljer barnkläder i Norden gäller det att positionera sig och personligen identfierar jag Babyshop med starka kända varumärken, hög kvalite och lite statusfaktor.  

Personalisering

Tycker att nedanstående talar för sig själv.

Även på facebook och i deras blogg andas det en tonalitet som överenstämmer med hur de är IRL, trevliga, ödmuka men samtidigt fokuserade på resultat.

Logistik

Ja vad mer finns att säga de kör med oss. Jag visade även upp ett på paket på Nordic eCommerce Summit som ett bra exemel på emballage.

När Marcus och Linn såg det bestämde de sig direkt att i fortsättningen sätta den så kallade fraktlabeln på baksidan så den inte störde varumärket. En liten men i det långa loppet en viktig detalj.

 Detta var några av de saker jag fastnade för men det finns självklart många fler viktiga saker som hur de jobbar med sociala media , den mobila sajten och inte minst resultatet i pengar.

Efter Nordic eCommerce Summit kändes det lite tomt men nu längtar jag som bara tusan till Scandinavien e-Business Camp  vilket drag jag tror det blir och på kvällen den 26 maj kommer jag som Juryordförande för Jetshop Award dela ut en massa fina priser till duktiga e-handlare.

En kommentarKommentera →

  1. Hej Arne,

    Det var intressant läsning för oss här på kontoret. Tack för dina snälla ord och för tipsen på hur vi kan bli ännu bättre i framtiden.

    Ha en bra dag!

    / Marcus Tagesson, babyshop.se

Kommentera

*