Årets e-handlare är Groupon?!

Stora detaljhandelsdagen som avhölls på anrika Chinateatern igår den 19 maj delades det ut priser till bland annat årets e-handlare. Hos mig var fövåningen stor  varför Groupon fick priset. 

För mig är är det självklart att årets e-handlare ska gå till en e-handlare och inte till en leverantör. Ungefär som att vi skulle få priset som bästa e-handlare för att vi kan erbjuda kunderna SMS avisering så att varorna kan hämtas en dag snabbare än om man får en brevavi.

Jag tycker att vi leverantörer skall skapa förutsättningar för att e-handlare skall kunna  utveckla sin e-handel och på det sättet utveckla e-handeln till de tal som är i flera andra europeiska länder. Den handlare som på ett bra sätt har gjort ett bra jobb för detta syfte och sin egen affär skall ha pris.

Jag kan också till viss del hålla med Hyttfors i detta blogginlägg men inte helt. Rabatter , kuponger, erbjudanden har alltid förekommit och kommer alltid att förekomma som en del  i  marknadsföringsmixen.  Detta med dealsmodellen är en kul och intressant utveckling. Här tycker jag Facebooks olika dealsmodeller är ett steg i rätt riktining.

Det jag saknar hitills är att Groupon med flera borde jobba mer med att sprida kunskap kring hur man skall använda sig av detta verktyg, att det inte räcker med att erbjuda en kraftig rabatt en gång eller flera utan  hur  tar man hand om de som har utnyttjat erbjudandet så att de kommer tillbaka fler gånger och blir lojala kunder utan att varje gång förvänta sig 50 % rabatt.  Gör de inte det så kommer vi att se många fler ”Lex Hemtex”.

Sam Rihani på Facebook Nordics gjorde ett gott intryck på mig när han föreläste om Facebook Deals igår och han sa uttryckligen: 

 Har ni inte gjort hemläxan med varför och hur företagen jobbar med Facebook överhuvudtaget så var Facebook Deal inget för dem.

 Bra och ärligt och det är det som bygger långsiktigt förtroende. Inte bara hårdsälja alltså.

Annars var Detaljhandelsdagen en riktig kanondag med massor av bra föredrag hoppas Market lägger ut föredragen på något sätt.  Mycket handlade precis som det skulle om mobilens roll i handeln men genomgående från alla talare var att tekniken inte får ta över ändamålet och att teknik inte kan ersätta God kunservice.

Äntligen känner jag att vi börjar prata mer och mer kundservice, jag är övertygad (och det tror jag de flesta håller med mig): Utan god service från riktiga människor som är ärliga, ödmjuka och genuint  intresserade av kunden på riktigt; de företagen som lever så är de som långsiktigt kommer att vara mest framgångsrika.

Här nedan en bild på Moon-Suck Panagora, Ulrika Klinert Kjell & Co och Linn Tagesson från Babyshop alla tre var i toppform och det var bra spänst i diskussionerna.

Next post »

En kommentarKommentera →

  1. Meget enig i din betragtning om e-handlare vs. leverantör. Ideen med en pris er vel at man giver den til nogle som inspirer. Leverantörne kan jo så få en ”bedste ehandel leverantör” pris så de også bliver glade.

    Synes i øvrigt det er ret vildt så mange priser der er i Svensk E-handel. Der er lidt inflation når Internetworld, Stora detaljhandelsdagen, Pricerunner, NES og SEBC mf. alle udeler priser. Hvorfor kan ikke bare gå sammen om at lave en!

    ”Awards are merely the badges of mediocrity” – Charles Lves

Kommentera

*