E-handel i massor

Den här veckan är proppfylld med olika e-handelskonferenser runt om i Sverige och Europa. Jag är på SEBC 2011  ti-fr,  samtidigt kör Star Republic e-handelskonferens på Lisseberg Göteborg. Torsdag är det SDH som kör sin minikonferens i Borås och som grädde på moset Global e-commerce Summit i Barcelona.

Min kollega Lars Iversen som ansvarar för en av de viktigaste grundstenarna i vårt e-handelskoncept  nämligen MyPack befinner sig i Barcelona och skickade detta mejl till mejl idag och självklart vill jag delge er denna lilla ögonblicksrapport:

Hej Arne. Jag har skrivit en liten text nu under lunchen som kanske funkar på din blogg. Se över den med tanke på att den är skriven av en nordmann.

Barcelona Global E-commerce Summit (www.e-commercesummit.com)
The devil is in the details, also for e-commerce, sa Jonathan Wall, från den engelska storaktören Shopdirect (SDG) i sitt inlägg tidigare i dag under e-handelskonferencen som just nu pågår i Barcelona.

Konferensen blev öppnad av Bryan Eisenberg, som också pratade på Nordic e-commerce summit förra året. Eisenberg reser omkring och predikar sina 21 secrets för hur man ska konvertera besökare till kunder (en tidigare inspelning av hans fördrag hittar ni här www.mo.am/21secrets). Alltid inspirerande att lyssna, men annars är jag glad för att konvertering inte är huvudtema på konferensen. Det blir mycket fokus på annonser, sökning och sociala medier på denna sortens konferenser. Årets tema är mera åt mitt hål, nämligen; cross border e-handel.


VD för Pixmania, Ulric Jerome, pratade om sina utmaningar kring Europa som e-handelsmarknad, och gjorde en riktig bra prestation. Det kräver en enorm organisation för att hantera ländernas olikheter i alla aspekt från språk, skatteregler till konsumentbeteende och vanor, det är det få som har sa Jerome. Storleken avgör om du kan skapa dig en ny exportmarknad i Europa. Men någon framtida inre e-handelsmarknad tror han ingen ting på.

Pixmania profilerar sin egen e-handelslösning, e-merchant.com, stenhårt, så också i dag. Amazon och E-Bay erbjuder också mindre e-handlera att sälja sina varor på deras plattform. Jag tror vi kommer se flera i Norden som väljer detta sätt att existera på nätet.

Senare i dag presenteras de fem nominerade till Global Awards som ska delas ut under en middag i kväll. Svenska Tailorstore är nominerad tillsammans med danska nemlig.com. Kanske kan vi få en nordisk vinnare.

Buzz warning på ”Social commerce” och ”Friends generated content.”

Hoppas Lars skickar en ny rapport imorgon.

« Previous post

Kommentera

*