Rapport nr 2 från Barcelonas e-handelskonferens

Ooops Här går det undan. Lars Iversens andra rapport från Barcelona:

Lars Iversen

Fullfilment

I Barcelona pratar alla om fullfillment och hur e-säljarna i framtiden kommer använda Amazon, Yoox.com, Pixmania, eller E-Bay som handelssystem. I framtiden vill Amazon sköta lager, logistik, betalningar, och själva weblösning. Nu tar Pixmania upp kampen och utmanar Amazon. Bredvid detta utvecklas en ny sorts fullfilment bolag som Brandon i Sverige och yoox.com i centrala Europa. Amazon står för 30 % av all handel på Internet.

Andrew McGregor pratade på eftermiddagen om cross channel strategier. Så snart ett nytt media dyker upp ska vi anpassa oss och våra affärer, men ska man ha en ägen strategi för till exempel e-handel med mobiltelefoner? McGregor rekommenderar starkt att man etablerar en cross channel strategi som tar höjd för vad man vill vara för vem där kunden väljer det själv. Bygg inte en särskild strategi för iPad eller vad det nu är, men se till att ha en strategi som rymmer också M-commerce, iPad etc. McGregor listade fyra trender man ska förbereda sig för. De fyra: social Commerce , access (mobils), lokal based, och augemnt realty.

Dagens höjdpunk blev enda Yoxx.com presentation. Nanie Navarro va strålande, och bjöd på exklusiv insight i Yoox.com sätt att tänka. Jag ska hålla koll på detta bolag. Detta kan bara vara början. De erbjuder modehus i Italien att sköta all deras försäljning på nätet från A till O (Björn Borg borde koppla upp sig direkt). Modehuset säger bara till hur siten ska se ut och hur den ska upplevas, sen fixar Yoox.com resten (symbol intensified market). De som kan mode jobbar med mode, och de som kan e-handel jobbar med e-handel.

Nu är det middag och awards. Hoppas danska nemlig.com tar hem priset.

Bra jobbat Lars.  Nu ser jag med spänning fram emot kvällens vinnare och förhoppningsvis en rapport från dig imorgon.

/L

« Previous post

Kommentera

*