Barcelonarapport nr3

Här kommer tredje och avslutande rapporten från e-handelkonferensen i Barcelona signerad Lars Iversen. Tack Lars för dina rapporter och ser fram emot fler gästblogginlägg. Nästa vecka tänkte jag lägga en en egen spaning utifrån det du skrivit.

Europas bästa e-handlare är Nordiska!

Global E-Commerce Summit 2011 i Barcelona avslutades onsdag. Sista dagen av konferensen präglades mycket av frågor kring hur de stora e-handelsbolagen hanterar försäljning och logistik till hundratals olika marknader. Cecilia Pagkalinawan från Style Trek presenterade sin egen checklist för vad man ska ha med sig i planeringen av expansionen till nya länder och marknader. Den listan kan nog flera än jag ha glädja av: först, kom ihåg att det finns ingen kompetens på gränsöverskridande e-handel i de flesta bolag, det kan även vara svårt att få tag på någon över huvud taget. Sen måste man säkra att man har rättigheterna till att sälja varorna på den nya marknaden du vill in i. Innan du drar igång expansionen måste du säkra att din plattform kan hantera olika språk, valuta etc. utan att det påverkar hur du ser ut och ändrar vad du vill stå för. Språket på e-shoppen är kanske det viktigaste. Ska du kommunicera till danskar, måste texterna vara skrivit av danskar som lever i Danmark. Va också tydlig med att beskriva vad kunderna kan förvänta sig av dig vid leverans och returer. Och till sist, när du har skapat dig en kundbas, se till att kommunicera olika till olika länder och olika segment inom länderna.

 

Bubbelroom och social shopping

Svante Tegner gjorde en mycket bra presentation av Bubbelrooms framgångsrika historia, med tryck på social shopping. Nu har jag lyssnat några gånger till Svante och gillar hans sätt att presentera sina nyskapande visioner och visa till resultat. Faktisk låter det enda bättre i Barcelona än i Borås kan jag meddela, med tanke på att man i Norden har kommit så långt i att integrera blogg, twitter, och Facebook till själva shoppingen av kläder. Förutsättningen är ju enda att användningen av sociala medier står stärkt, i en bra kombination med nordens, sen länge, väl etablerat e-handel.

 

Shopping 3.0

Hur ser det ut för den traditionella detaljhandeln, finns det någon framtid i att ha fysiska butiker? Frågorna är inte mina, men Cor Molenaar, från Erasmus University i Rotterdam som pratade om hur traditionell handel aldrig kommer vara som den har varit. Internet har ändrat vårt sätt att handla på, hävdar Molenaar i sin nya bok Shopping 3.0. WiFi hemma har gjort handel till något vi fixar i soffan efter at barnen lagt sig. Vi söker produkter och inte butiker, medan man förr i tiden sökte butiker och sen produkter. På nätet kan du leta dig fram och inspireras, medan man i en fysik butik blir konfronterad med produkter. De som ska lyckas med fysiska butiker måste inse att kunderna kommer för att uppleva något, inte bara göra nödvändiga ärenden. Ställ dig frågan om din organisation drivs av kundernas uttalande behov och önskemål, eller styrs ni av vad producenterna vill att någon ska köpa! En annan viktig fråga Molenaar tycker handlaren måste ta ställning till är om man vill vara en jägare eller en fiskare! Fiskaren sitter och väntar på napp, medan jägaren ser till att det varje dag ligger kött på bordet, vare sig om det är fågel eller björn. Vilken är du?

 

Tisdag kväll delades Global E-commerce Awards ut. På listan över de nominerade fanns ett axplock av vassaste europeiska aktörerna som Pixmania, Thomann.de, bol.com, Marks and Spencer plus Tailerstore från Sverige och Nemlig.com från Danmark. Tyska Thomann blev årets europeiska e-handlare, men kanske mera överraskande va det att andra och tredje priset gick till Sverige och Danmark. Svenska Tailerstore.com blev tvåa, och danska matleverantören Nemlig.com, som bara har existerad i drygt åtta månader, blev trea (vilken resa!). Nästa år måste Finland och Norge se till att få ihop till en kandidat också. Sen kan man ju ställa frågor kring utmärkelsen då lilla, danska Nemlig.com kan slå stora europeiska aktörer som Pixmania och bol.com.   

 

Mörka moln på himlen?

Ska man se konferensen som en temperaturmätare för hur det står till med e-handelsbranschen kan man säga att det finns mörka moln på himlen som täcker ljuset från tio år med uppgång uppgång uppgång. Ekonomerna på plats, som GP Bullhounds Manish Madhvani, ser alvarligt på möjligheten av en ny Internetbubbla. Just nu är ett Internetbolags uppskattade värde tre gånger så stort som ett traditionellt bolag. Inte så olikt tendenserna man såg på 2000 talet. Lägger man till de ekonomiska problemen vi ser i EU och framför allt länder som Spanien, blir frågan om en fortsatt ekonomisk kris kan hindra e-handeln i att växa vidare i samma takt som nu. Svårt att ta in detta så länge e-handeln i Norden fortsätter att växa i ominskad takt. Men de stora investeringarna och uppköp vi ser nu, också i Norden (MTG/Tretti), kräver att aktörerna leverera.  

 

Lars Iversen

Kommentera

*