Nya distributionskanaler för läkemedel

Kommer precis från en dagkonferens på Hotel Scandic Anglais arrangerad av Pharma online  med ovanstående rubriks tema och med underrubriken:

– Framtiden för en marknad i förändring.

Tyvärr kunde jag inte vara med hela dagen utan bara på förmiddagen där jag fick förmånen att lyssna på:

Jens Boström Logistikchef på Apoteket AB som  inledde med att beskriva Apotekets vardag med sin försörjningskedja  men även ett resonemang kring  fler/färre leveranser, flerkanalsdistribution (och inte flerkanal som vi normalt talar om inom ehandel utan flerkanalsdistr.  bakåt och framåt i försärningskedjan.

Mycket intressant var det att lyssna på och om vi pratar  komplicerad logistik för retailkedjor i allmänhet som skall sälja i flera kanaler så är Apotekskedjornas logistik om möjligt ännu mer komplicerad eftersom de hanterar både receptbelagd medicin (som är grymt omgärdad med regler) och ett handelssoriment. 

Sedan kom Ulf Janzon ordförande i LIF:s kommite för Apoteks och Distributionsfrågor. Vad är det för något kanske ni undrar?

Kommiten ska strategiskt driva branschgemensamma frågor inom Apoteks och Distributionsområdet och involvera medlemsföretagen.

De ska dessutom Aktivt bidra till en säker läkemedelsdistribution i Sverige genom att verka för hög kvalité och säkerhet i alla led av distributionen.

Ulf berättade om deras operativa mål i form av bland annat:

  • Tillgänglighet
  • Hantering av reklamationer
  • Utvecklingen av returvolymer av läkemedel och att dessa sker med bibehållan kvalitetskrav.

Vidare pratade Ulf om aktuella frågor onom Apoteksbranschen som:

Kyltransporter,batchspårning och kvalitet

24 timmarsregel på tillgänglighet

lagerhållning på apotek mm.

Sen var jag och Käthe Eklund vår egen KAM för Apoteksbranscen uppe på scen och pratade e-handel mm.

Kvalité, trygghet, tillgänglighet var genomgående viktiga ord som återkom hela förmiddagen. Men också hur omgärdad av regler denna bransch är som gör det svårt för branschen att vara så innovativ som kanske andra retailkedjor kan vara i utvecklingen av multikanalkoncept, mobilt och socialt.

Men en mycket spännande bransch som skall bli högintressant att följa.  Vilka  blir vinnare och förlorare?

 Varumärkesbyggande är viktigt för varje handlare men i denna nu konkurrensutsatta bransch är det än viktigare och att fylla detta varumärke med värde. Själv vet jag knappt vilken kedja jag varit inne på om någon skulle fråga mig. Så slutsatsen från mig är att aptekskedjorna måste satsa stort på:

  • Varumärkesbyggande
  • Positionerng
  • Trygghet
  • Kvalité

Således inget nytt under solen liknande utmaningar har de flesta.

Det andra bestående intrycket innan jag åkte tillbaka till Arken var den fina blomsterbuketten vi talare blev hedrade med och även trakterade med den allra ljuvligaste knaperstekta strömmingsflundran. Det var mums det!

 PS: Ni anmäler väl till: E-handelsdagarna i Sundsvall? 

« Previous post

Kommentera

*