E-handelsrapport dag 1

Idag var det första dagen på konferensen, en lite mer av en ”för konferens” dag inför vad som komma skall.

Det som vi (Jetshop,Volvo och Sigma) tyckte lät mest intressant var seminariet som hette:

How to sort out the technology that will power the next shopping revolution.

Talare var Todd Cabell från Chrutchfield.com och Shawn Freeman från Gamestop.

Moderatorn inledde med lite statistik som sa att 45,3 % av respondenterna (troligen amerikanska ) inte ännu hade satsat på mobila lösningar på grund av för stora investeringskostnader.

Vidare sas att 40 % av de som hade en mobillösning inte hade mätt ROI och 15 % visste inte om de hade mätt eller inte.

Ovanstående är verkligen lite skrämmande.

Det är många inklusive vi själva som gärna kanske överdriver lite när det gäller konverteringsgraden för en mobilsajt/app och att den i verkligheten inte är speciellt hög (än så länge) men det finns väldigt många användningsområden som i slutändan ändå totalt sett höjer konverteringsgraden  och det är väl det som räknas i slutändan.

Ok, Chrutschfield inledde och gav följande råd:

Fråga er själva:

  1. Vilka är kundernas mobila behov?
  2. Vilket syfte har du som handlare med en mobilsatsning?
  3. Vilken strategi har du för att genomföra ovanstående?

Fråga dig vidare:

Vilka problem löser du för dina kunder?

Hur och vad ska du mäta?

Nyckelfrågor när du skall välja mobilteknologi:

  • Komplexitet?
  • Budget?
  • Infrastruktur?
  • Tidshorisont?

Nästa talare var Gamestop

Han talade mycket om fördelar med mobilsajt respektive app.

Har man huvusyftet med att sälja med sin mobila lösning skall man utan tvekan välja mobilsajt. Då tror jag han utgick  från att man inte var en multikanal retailer för är man det så tyckte han tveklöst att man skulle välja App lösningen.

Exempel på tjänster han nämnde var:

  • Research innan butiksbesök
  • Lagerstatus
  • Store finder
  • Promotion, kuponger mm
  • Självservice i den fysiska butiken
  • prisscanning
  • rating och rekommendationer
  • Video mm mm

Åtminstone blir jag väldigt förvirrad och för vad skall man välja? skall man ha både en app och en mobilsajt eller bara mobilanpassad site? Jag tror det är superviktigt att precis som Todd säger: Fråga vad kundernas mobila behov är och vilket syfte du har. Utgå från det och titta sen på vilken lösning som är bäst för dig och dina kunder.

Att det blir mer och mer komplext är det ingen tvekan om men att inte börja fundera på en mobillösning tror jag är generalfel, mobilen eller device i någon form kommer att spela en så viktig roll som nav för det mesta vi gör och finns man inte med där så finns man inte tror jag.

Märk väl att jag inte här tagit upp så kallade ”tablets” någonting och det var inte uppe så mycket på seminariet heller.

Ja det var en liten snabb summering av dagen. Tyvärr funkar det trådlösa nätverket dåligt, det är väldigt svajigt så det är bekymmer att lägga ut snabba ”tweets” att läsa för er som har Twitter.

Utställnings delen öppnade klockan 16.00 idag och själva huvudkonferensen börjar imorgon. Återkommer med rapport 2 efter morgondagen.

Next post »

En kommentarKommentera →

  1. Hej Arne!

    Varför ska man i sin multikanalsatsning köra på en app? Fanns det något argument för det?
    Man ska inte satsa på en app om man inte har något extra att leverera till kunden och att få tillbaka pengarna för vad en app kostar att producera är oftast väldigt svårt och tar ofta många, många år.

    Sedan tror jag att frågan app vs mobilwebb kommer att dö ut. Den mobila webben ska man , i princip i alla case, alltid börja med som ett nytt, mindre, skyltfönster för sin e-handelssida och där är inte app ett lika självklart val.
    Har man dock tekniska förhinder, till exempel, som gör att man inte kan producera mobilwebb, så för all del, gör en app. Dock ska man se appen som ett extra mervärde för att webben inte räcker till att göra sina kunder nöjda.
    App och webb fyller två olika funktioner och det är icke att förglömma.

    Vem är stressad står och kollar appstore om det finns en app? Några kanske, men de flesta Googlar det som de letar efter och därför är det viktigt att kunna ta emot sina kunder oavsett om man har en app eller ej.

    Jag har flera inlägg på min blogg som tar upp dessa frågeställningar samt frågor ifrån e-handlare, när det gäller m-handel, som jag just nu håller på att besvara i två uppdelade blogginlägg. Kolla gärna! http://www.mirandasherman.se/

Kommentera

*