E-handel dag 2

Idag startade konferensen på riktigt. Kurt Peters från IRCE inledde med lite statistik:

I US ökade de som bara säljer via webben och som finns med på IRCE Topp 500 med 31 %

Kedjor (multichannel) med 11 %

Tillverkare med 11%

Peters påtalade väldigt tydligt att ”web only” tar marknadsandelar.

Mitt konstaterande är att det blir ännu viktigare att fysiska kedjor måste agera snabbare för att inte tappa fart.

Ett glädjande besked kom när jag läste att Intersport köper upp lokala Intersport handlare för att få bättre kontroll och kunna agera snabbare och starkare.

Peters bekräftade också att socialt och mobilt är de stora supertrenderna och att på US Topp 500 etailors så har nu 250 st en mobillösning.

Han avslutade med att säga att ”Fri Frakt” i olika former fortfarande i högsta grad lever och frodas. Slutorden från Kurt var ändå ”Executing the fundamentals” och titta inte bara på facebook etc.

Första Keynotespeaker idag var Christopher Payne från ebay. Ett mycket bra föredrag (trots att det mer eller mindre var en ren säljpitch men han skötte det snyggt:)

Han ser tre nyckeltrender:

  • Mobilt
  • Socialt
  • Lokalt

Om mobil sa han: Go where  the Customer are = Mobil

Han passade på att introducera Commerce 3.0 tyvärr har jag inte lärt mig att rita i detta verktyg (än) men försök tänk er detta:

Onlineworld                        Mobile                  Offlineworld

Med en ring runt mobilen som skär över både online och offlinevärlden

Providing acces virtually any time, any place on any device.

Om den andra trenden Socialt:

Utnyttja ”The social graph” för att möjliggöra engagemang och handel.

Han visade  på ebay group gift som ett bra exempel på just det och jag tycker det beskriver väldigt tydligt hur man kan utnyttja den sociala graphen som en möjligörare.

Han visade även på vad de kommer att introducera i höst. Tänk er att ni vill handla en klänning på ebay från ett speciellt företag, ni ser bilden och priset på den men  känner er ändå lite osäkra på om det är precis den ni vill köpa och tar därför upp ett par till klänningar. Ni kopplar upp era vänner på facebook så  de kan rösta på vilken klänning de tycker skulle passa bäst. Bra idé och skall bli intressant att se när detta släpps i höst.

Lokalt

”Bringing the worlds offline inventory online”

Visa lagersaldot i den fysiska butiken online. Flera talare hade detta uppe idag och självklart med tanke på commerce 3.0 eller hur?

Det finns idag flera företag som kan leverera bra lösningar för detta. ebay använder sig av ett företag som heter Milo.

Mr payne avslutade med att berätta om ebays projekt X-Commerce och om hur de tänker sig följande erbjudande:

Stora företag                                  Små/medel                            mindre företag

Gsi Commerce Magento                                  ebay

WOW!!! , tänk vad intressant och spännande det skulle vara att sitta med och lyssna när ebay diskuterar strategier.

Som jag ser det kommer det att bli ett giganternas kamp framöver mellan Google, Amazon och ebay.

Hinner inte utveckla detta nu men här finns mycket att prata och diskutera om framöver.

Nu hinner jag inte skriva mer men läs även Jetshop bloggen Den är mycket snyggare än min blogg och har dessutom bilder :) Jag  måste jag ut och nätverka, det är ett stort Networking party ute på gatan för utställare och konferansdeltagare. Vi återkommer med mer rapportering imorgon.

« Previous post
Next post »

Kommentera

*

Additional comments powered by BackType