E-handelsdag nr 3

Då var tredje dagen till ändå och vi har fått uppleva ännu en dag  fylld av intressanta föredrag. Det började med ett föredrag av Wallgreens. Det var bland det bästa jag hört och sett  och jag/vi återkommer med det föredraget.

När jag gick från konferenscentret och till hotellet alldeles nyss så tänkte jag på när jag och Christian Zanders  var på motsvarande konferens i Chicago föra året och blev djupt imponerade av Wetseal som hade kommit så långt med att integrera alla kanaler med varandra och som åtminstone jag har haft som ett Best Practise hur man skall jobba multikanal.

Nu är det vardagsmat här, vi har lyssnat på flera varje dag här som har gått ”All In” när det gäller multikanal.

Fantastiskt!  Både jag och Christian kommer framöver att delge er flera av dessa case.

Här kommer några skärmdumpar på två föredrag jag lyssnande på och som jag tycker man kan använda och tänka på när man skall ta steget att börja jobba som en Multikanalretailer ”på riktigt”.

Denna del handlar om Merschandising  och att man måste ta konsekvenserna av att man finns i flera kanaler och se till att kunden hela tiden känner igen sig. Vi pratar om att mobilen kommer att vara navet för alla kanaler nu och framåg, men det räcker inte, kunden måste känna igen sig oavset varifrån man kommer.

Här följer ett antal bilder från föredraget med American Girl

Samma produktexponering i Webutiken som i den fysiska butiken.

Produkterna som finns i skyltfönstret har de samlat på en produktsida i webbutiken.

Jobba över avdelningsgränserna, jag tor man ofta glömmer det interna samarbetet som gör att alla får en förståelse för varför man jobbar som en Multikanalretailer.

Nednastående är en slide från rei.com som jag tyckte var bra.

Jag kan även idag rekommendera alla att läsa Jetshopbloggen De kommer att beskriva ett par kanonföreläsningar.

Vi avslutade dagen med ett litet föredrag av Google och här kan ni supergänget Martin, Släggan Arne och V`Christian som letar Adwords i skåpet.

Imorgon kommer en intervju med Martin från Sigma och Arne från Volvo. Jag kan redan nu utlova att den bloggposten är läsvärd.

Ps

Även idag var det flera talare som påpekade vikten av att presentera lagersaldot oavsett kanal (mobil,web,fysisk butik).

Det mina vänner ställer krav på logistiken men som jag skrev i gårdagens blogg det finns verktyg för detta men jag undrar om affärssystem,plattformsleverantörer, logistik företag är förberedda för detta?  Jag var inte beredd på att de amerikanska multikanal företagen har kommit så långt på det området. Så det är bara att kavla upp ärmarna och Execute;)

Och så det sista idag släppte vi tillsammans med Tretti.se vår nya super track & trace tjänst.:)


« Previous post

En kommentarKommentera →

  1. Gott att kunna följa vad som händer over there. Intressanta idéer som verkar presenteras.

    Angående lagersaldo och visning av detta. Ligger inte problemet på en annan nivå än att logistikerna/plattformarna/affärssystemen inte skulle vara förberedda? Min erfarenhet är att det snarare handlar om vad ett lagersaldo är, att det finns sån ovisshet i vad det är man ska presentera egentligen och hur transparent man vågar vara. Ska man presentera saldot som ligger på hyllan, ska man dra bort allokeringar, ska man räkna med sådant som ligger på inleverans eller i nåt produktionsled, ska man visa enbart ledtider eller ett trafikljus och isåfall vilka nivåer ska användas?

    Jag tror att tekniken och metoderna finns men finns kunskapen om lagersaldon och vad det är som är intressant för slutkunden och sen finns modet att spegla ut lagersituationen? Det är jag mer osäker på.

    Blir spännande att se vad min kollega Martin och Volvo har att säga i intervjun imorgon, gôrbra att du och Jetshop bloggar så vi som inte kan vara med får lite inspiration med.

    Vänliga hälsningar
    Per Olsson
    Vänliga hälsningar

Kommentera

*