E-handelsintryck från San Diego

Nu är IRCE 2011 slut och de flesta har åkt hem taggade och inspirerade till Max. Ja det har verkligen varit värt både tiden och pengarna att åka hit. Det kommer att ta ett tag att låta allt sjunka in men jag kan lova flera intressanta case beskrivningar  framöver. Ni får stå ut med att detta inlägg är lite långt men jag hoppas ni finner en del intressanta saker.

Jag tänkte inte själv summera mina intryck nu  utan låta mina nya bekantskaper Arne och Martin komma till tals.

Här nedan ser ni Arne.

Han får själv berätta vad han är för figur.

Jag jobbar på Volvo Information Technology som Account Manager mot Volvo Penta, med specialisering på eftermarknadssystemen. Jag sitter även i styrgruppen för Volvo ITs e-handelslösningar- Just nu är jag dessutom ansvarig för paymentdelarna inom e-handeln.

Arne vad är dina intryck?

-Jag har haft en fantastisk vecka. Amerikanarna är verkligen proffs på att hantera mässor med stora mängder personer.

Förutom dessa fantastiska föreläsare har tre saker har lämnat avtryck i mitt minne:

1. De flesta saker som diskuteras är samma grundläggande behov som vi inom industrin haft på agendan under många år, t ex. saker som att

  • – korrekt beräkna fraktkostnader o annat innan själva leveransen.
  • – tillhandahålla lagersaldon och leveranstider så att det går att tolka och förstå av mottagare
  • – hur kommunicerar vi förändringar på leveranserna till kunderna.
  • – identifiera och visualisera kundens behov

Svårigheten blir ju tydlig när du inte vet vem kunderna är och var dom kommer ifrån.
2. Mobil First!! Mobiliteten hos köparna gör att dom vill ha informationen och kunna genomföra  köp eller kommunicera via helt nya kanaler.

Behovet av att ha en uppfattning om hur du skall hantera  Androidtelefoner, Iphones och Ipads är nödvändigt. Framförallt att denna strategi ger oss hjälp att anpassa till den mobila framtiden.

Tänkarna hos oss på Volvo (Tech Watch) lämnade redan för två år sedan oss rådet att utveckla våra webb applikationer med tanke på att de skall köras i mobiler. Rådet var ”create for mobile first”. Efter en vecka på IRCE så kan jag bara konstatera att jag har fantastiskt duktiga kollegor. IRCE har verkligen visat att vårt beteende ändras mot att genomföra allt mer avancerade saker genom våra telefoner.

Volvo har för ett tag sedan lanserat en prototyp för personalen på monteringen att se monteringsanvisningar och skisser i Iphones. När montören behöver kan han titta på dessa direkt utan att lämna sin plats för att gå bort till en skärm. Protypen har varit en framgång och visar tydligt  på att användandet av mobilen som ett dagligt arbetsredskap är ett enkelt och effektivt sätt att effektivisera vårt dagliga liv.
3. Mitt största behov just nu är att ta fram en global lösning för betalningar. Vi måste kunna hantera betalningar på ett för varje land lokalt anpassat sätt. Problemet är att vi pratar om uppåt 100 länder över hela världen. Just nu skall vi ta in fler betalningsmetoder i Europa. Sedan kommer antagligen Amerika  och Asien. Vår tanke har varit att sätta upp vad som kallas ”super merchant accounts” för at styra flödet till våra dealers, som är de verkliga shop ägarna. IRCE har ca 60 utställare som hanterar betalningar. Genom IRCEs har vi gjort en lista o markerat var de mest intressanta leverantörerna har sin bås. Vi har sedan gått runt o pratat med allihop. Vilket blev ca 35 stycken.

(Här ser ni även bevis på Arnes totala genomgång av alla 35).

Det har varit svårt att hinna med mellan alla föreläsningar, den siste vi pratade med höll på att montera ner montern när vi kom. Genom att diskutera vår tänkta lösning och få den värderad av 35 experter vars kunskap är från hela världen är ovärdeligt.  Diskussionerna har tyvärr fått oss att tro att detta kommer bli svårare än vi trodde samtidigt har vi träffat leverantörer som har erfarenhet och kan hjälpa oss. Som någon klok person sa -det är bättre att göra fel innan det kostar stora pengar. -Nu gör vi om och testar igen!

Tack Arne det var intressanta betraktelser och tankar. Nu skall vi gå över till Martin:

Martin heter Andersson i efternamn jobar som konsult på Sigma. Hans har jobbat inom e-handel sedan 1997 som konsult, linjechef och entreprenör inom Internet, Finans och Automotive.

Hur har du upplevt veckan Martin?

Tittar jag tillbaka på veckan och alla föredrag är det lätt att säga att USA ligger långt framför oss hemmavid. Att se deras fullkomliga orädsla att pröva på nya saker och testa om de fungerar är ett bestående intryck. Det är inte för inte att Nikes ”tag-line” funkar. Vi har mycket att ta med tillbaka och varför inte kopiera med stolthet.

Att tala om att vara innovativ och entreprenör men också göra sin hemläxa kring analys och strategi är något man här över tar för givet. Det nya ecosystem som öppnar upp sig förutsätter att tekniken både kring websiten, mobila tjänsten och kundtjänsten bara skall fungera. Du kan inte heller betrakta dessa kanaler som separata delar utan de måste samordnas hänsynslöst utan att tveka. Detta kräver naturligtvis rätt system stöd.

Samtidigt med att tala om hur viktig kundupplevelsen är ”Cross-Channel wise” är också ordet integration återkommande på många av dragningarna. Förståelsen för komplexiteten av en sådan självklarhet som lagersaldo går inte att förringa. En annan är rätt pris. För ett snabbt avslut (vilket man här trycker hela tiden på – de är duktiga på att sälja) krävs just pris, lager och en kvick process i kassan. Sedan är det dags för nästa kund.

Slutligen förstår man att det egentligen inte är någon skillnad mellan B2C och B2B online, cross channel kommer att förändra dem båda. Avslutningsvis kan man inte vara tydligare att de som driver den mobila handeln framåt är kvinnorna. Kärleken till Ipad är ett bevis för detta! Bara för oss män att lyssna, lära och se!

Tack både Martin och Arne, det har varit fantastiskt roligt att vara med er denna vecka och jag kan också avslöja att Arne har fler talanger än att jobba med Payment mm på Volvo.

Han är det närmaste en professionell ”Jojjo man” man kan komma och när han gjorde ”Walk the dog” då kunde man inte annat än imponeras:)

« Previous post

Kommentera

*