m-shopping i San Diego

Sista dagen på IRCE2011 var det två olika spår som kördes; Mobilt och Socialt. Jag valde mestadels det mobila spåret och började med att  lyssna till hur Hautelook (en så kallad flashsales site)  blivit lyckosamma genom mobilen.

Sammanfatttningsvis var att de lyssnar extremt mycket på sina kunder och vilken upplevelse de vill ha i sina respektive Devicers (Smartphone, Ipad, Web).  Sömlös upplevelse var ledordet även här. Kunden skall känna igen sig oavsett vilken kanal kunden är inne på.

En bra sak som han sa var:

 Att räkna antal nedladdningar av deras app känns som att räkna facebook Likes, det viktiga är att man når rätt personer.

Nästa föredrag hölls av Brad Wolansky CEO på Golfwarehouse som ingår i Redcatkoncernen (Ellos ingår också i Redcat).

Han talade under temat ”10 saker du måste veta om Iphone”. 3 % av deras totala försäljning kommer genom deras Iphoneapp. (vilket måste beteckans som väldigt bra).

Hans råd vara att inte bygga samma lösning för alla så kallade devicers utan skräddarsy utifrån exempelvis Iphone för att kunna utnyttja just deras alla möjligheter.

Några bra saker av de 10:

1 Open the store -Get ourself out there.

Enligt Brad så råder det ingen tvekan om att man måste komma ut med någon form av mobil lösning till sina kunder.

2 Marknadsför ”Mobilbutiken”

  • I butiken
  • I mejlen
  • På facebook
  • I katalogen

Syns du inte finns du inte.

Men det viktigaste av allt: Tala om varför kunderna skall använda den mobila lösningen. Vilket värde och vilken nytta ger den konsumenten.

3. Hitta de saker som mobilen kan göra mer än i de andra kanalerna. Men också saker som går hand i hand.

4. Var utomordentligt nogsam och försiktig innan ni satsar på häftiga features. Vad är den potentiella paybacken?

  • Hur lång tid tar de att utveckla?
  • Hur svårt är det?
  • År det nödvändigt?
  • Har du råd?

Brad avslutade med orden:

Nyckeln är att starta idag så att du kan börja utveckla imorgon och det viktigaste: ”Get the basic right”.

Föredraget var i mitt tycke ett av de bästa under veckan. Brad var en mycket bra talare och det skulle vara intressant att försöka få hit honom till något event framöver.

Nedan ser ni Brad och en gammal Sverigebekant Lauren Freedman som talade på Stora e-handelsdagen för ett par år sedan och som Nordic e-commerce Knowledge samarbeter med kring deras Mystery shopper.

Jag var inte ensam i San Diego. Coolstuff  var där med 5 personer. (Om ni klickade på coolstufflänken här kom ni till en för övrigt jättebra sida där coolstuffs medarbetarna presenterades. Så här borde fler göra).. På nedanstående bilder ser ni:

Nicole ansvarig för Coolstuff Tyskland

Här ser ni: Christian Ohmander, Kajsa Knapp, Nikolaj ansarig för danmark och Stig Norgeansvarig.

Kommentera

*