QR koder för e-handlare

Vad man än tycker  är det ni finner om ni trycker på länken här  otroligt smart och bra tänkt av Victorias Secret och visar på hur bra man kan jobba med så kallade QR koder. Jag önskar, hoppas och tror att fler svenska företag tar till sig denna teknik . Kolla även in deras Iphone app snacka om genomtänkt butik i telefonen.

Tyvärr ser jag mest mindre bra eller rent ut sagt dåliga exempel i Sverige så här långt. Jag hade hört talas om att Ellos hade börjat med QR koder i sin fysiska katalog, så jag beställde en via deras webbutik. Det tog en vecka innan katalogen damp ner i min fastighetsbox på Södermalm.

Förväntningaran ökade när jag såg QR koden på framsidan och snabbt fram med telefonen och med Mopper  verktyget scannade jag av koden. Vad tror ni kom upp i min Iphone? Jo en icke smartphoneanpassad version av Ellos webbutik. Hur kul var det? Och det var den enda koden jag hittade i katalogen. Jag hade förväntat mig att de hade gödslat med QR koder på olika produkter som förstärker, fördjupar och gör mig som konsument mer sugen på att handla.

 Nej skärpning! Istället för att hjälpa så stjälper man och kunderna som initialt tyckte detta var så lovande tröttnar och går någon annanstans. Ellos har ju en bra app varför inte länka till den och ge erbjdudande av något slag.

Det är dessa kombinationsmöjligheter av marknadsföringskanaler som gör att försäljningen kan ta stora kliv men det gäller att utnyttja dessa rätt.

Stephan Dofs på Posten Logistik Marknad Sverige har även intressanta tankar på hur man skulle kunna använda QR koder i returprocessen. Tänk er att när ni fått ett paket och vill returnera så behöver handlaren inte skicka med ett fysiskt adresskort utan köparen scannar bara av QR koden och printar ut ett adresskort. Smart och effektivt.

Den smarta telefonen kan vara största hotet mot renodlade e-handlare om man inte utnyttjar tekniken på rätt sätt och samtidigt är smarta telefoner och tablets den största möjligheten för fysiska affärer det ser vi många exempel.

För er är intresserade och vill veta mer om QR kodernas möjligheter i exempelvis kombination med DR så prata med karin.iwrell@posten.se eller anmäler er här

11 kommentarerKommentera →

  1. Rätt Arne, QR koder is da shit. Förvånad över att inte fler företag nappat på detta ännu. Tror att i framtiden kommer alla produkter att ha en QR kod tryck på sig så att kunden snabbt kan länka upp sig mot nätet och få mer info och beställa. Har själv skaffat en enkel skrivare från Tonerlagret som säljer toner och bläckpatroner för att börja testa lite med QR koder när jag säljer arbetskläder Ber att få återkomma med lite info om hur det går längre fram men som sagt, QR koder is da shit för ehandeln!

  2. Hej Arne, om man ska tro Econsultancys blogg (http://econsultancy.com/uk/blog/7959-two-thirds-of-consumers-don-t-know-what-qr-codes-are-survey?utm_medium=feeds&utm_source=blog) så är ju inte kännedomen om QR-koder så stor så det kan väl vara därför som satsningarna inte är så stora.

    Kan tänka mig att e-handlarna är lite rädda för att satsa för stort på sådant som de inte kan räkna hem investeringen på och att man väntar på att andra ska visa på lyckade satsningar.

    vh Per

  3. Klockren analys. Om man vill plocka upp alla människor, som i sin ficka har mer datorkraft än vad Apolloraketerna som for till månen hade till sitt förfogande, och få dem att följa sitt habegär när de ser något så är QR-koden helt outstanding. Ingen kommer ihåg alla tusentals URL:er vi matas med, inte ens om den verkar intressant, för sekunderna efteråt matas vi med nästa budskap som fyller vårt intresse.

  4. Stefan

     /  12 september, 2011

    ” satsa för stort på sådant som de inte kan räkna hem investeringen på”
    QR-koder är en i princip gratis teknik. Det som kostar pengar är en bra landningssida, men en sådan borde betala sig ganska fort… Nej, det som är den största tröskeln är att det finns för lite kreativitet och förmåga att tänka utanför boxen hos butikerna…

  5. @Stefan Jag skulle vilja se en ROI-kalkyl på QR-koder om du har, det vore perfekt att ha i bakfickan för jag tror på QR-koder för att slippa komma ihåg URLer (som Bernt skriver) även om jag samtidigt tror att det behöver växa till sig lite vad gäller slutanvändares kännedom.

  6. Stefan

     /  12 september, 2011

    @Per. Vi har precis startat med QR-koder och kommer med normal köpfrekvens först kunna utvärdera detta om ca 6-8 månader. Men jag kan säga att ROI kommer det att bli eftersom investeringen är relativt obetydlig. Det som ska bli intressant i uppföljning är hur många som de facto använder koderna och även genomför ett köp. Jag får helt enkelt återkomma med detta.
    Om det finns ngn ehandlare som försöker sig på att trigga köp med QR-koder och som har lite snabbare köpimpulser hos sinakunder så hade det varit jätteintressant med stsistik kring detta…

    Sist, en liten kommentar kring Ellos. Om det är som Arne skriver så är deras ”satsning” inget mer än en stor fail.
    Saxar följande från Ehandel.org;
    ”- Det är glädjande att vi än en gång är tidiga med att använda ny teknik. QR-koden ger kunden möjlighet att uppleva mer av Ellos. Det visar att vi hela tiden tänker nytt. Vi drivs av att kunna leverera spännande erbjudanden som skapar mervärde för våra kunder, säger Eric Dubois, vd för Redcats Nordic, i ett pressmeddelande.”

    Kom in i matchen, 1 QR-kod som går till en ej mobilanpassad sida… bottenbetyg 😉

  7. Stefan

     /  12 september, 2011

    @Per. Vi har precis startat med QR-koder och kommer med normal köpfrekvens först kunna utvärdera detta om ca 6-8 månader. Men jag kan säga att ROI kommer det att bli eftersom investeringen är relativt obetydlig. Det som ska bli intressant i uppföljning är hur många som de facto använder koderna och även genomför ett köp. Jag får helt enkelt återkomma med detta.
    Om det finns ngn ehandlare som försöker sig på att trigga köp med QR-koder och som har lite snabbare köpimpulser hos sina kunder så hade det varit jätteintressant med statistik kring detta…

    Sist, en liten kommentar kring Ellos. Om det är som Arne skriver så är deras ”satsning” inget mer än en stor fail.
    Saxar följande från Ehandel.org;
    ”- Det är glädjande att vi än en gång är tidiga med att använda ny teknik. QR-koden ger kunden möjlighet att uppleva mer av Ellos. Det visar att vi hela tiden tänker nytt. Vi drivs av att kunna leverera spännande erbjudanden som skapar mervärde för våra kunder, säger Eric Dubois, vd för Redcats Nordic, i ett pressmeddelande.”

    Kom in i matchen, 1 QR-kod som går till en ej mobilanpassad sida… bottenbetyg 😉

  8. David

     /  14 september, 2011

    Bra analys Arne! Instämmer fullständigt. För mig som har alldeles för stora fingrar för dagens smartphones är det även ett uppskattat ”handikappverktyg”. Man orkar helt enkelt skriva in en url men att scanna en kod går i ett nafs. Hoppas vi kommer få se kreativa användningsområden för QR både i marknadsföringssyften och kundtjänstsyften.

  9. Tomas

     /  21 september, 2011

    Hej Arne ,

    Har ni haft någon dialog med kunder som har Service logistik , jag skulle kunna tänka mig att kunna fota av en QR kod för att se hur man tex sätter ihop en bokhylla eller kopplar in en spis eller dvd spelare , för vem spar en Manual ?

    Mvh Tomas

  10. Helene

     /  30 september, 2011

    Jag var tvungen att testa Ellos QR-kod nu och när jag scannade från min iPhone så kom jag till en mobilanpassad site med en catwalk-film och ett erbjudande om 30% på valfri vara. Fick inte du det?

  11. Ludde

     /  12 oktober, 2011

    Hej Arne,
    Har du sett att Webhallen har lanserat en mobil betalningstjänst med QR-koder med Payair?
    Anslutet till varje vara finns en QR-kod och när man skannar en vara läggs den till i varukorgen direkt i Payair-appen/mobilen -hela köpprocessen blir mycket smidigare.
    http://www.webhallen.com/info/bestallning/payair
    Ehandel.org har skriver om lanseringen här:
    http://www.ehandel.org/nyheter/webhallen-erbjuder-betalning-via-mobilen-med-hjalp-av-qr-koder/

Kommentera

*