Trygghet för e-handlare och konsumenter.

Svenska konsumenter upplever idag att det är säkert att handla på nätet. Det arbete som SDH (Svensk Distanshandel) har gjort med ”Trygg e-handel” är en starkt bidragande faktor till att det är så tror jag. När vi i förra e-barometern frågade konsumenterna vilka egenskaper som är viktiga för att de ska vilja handla från en webbsajt svarade 63 procent att det är viktigt att sajten är märkt med ”Trygg e-handel”. Bland e-handelsföretagen var det 45 procent som bedömde att kunderna tyckte det var viktigt.

Trygghet och förtroende var också ett nyckelord många gånger och speciellt i Anna Maria Corazza Bildts föredrag på ehandelsdagen i Kalmar förra veckan. Det är ju liksom bottenplattan i webbutiken; att konsumenten känner sig trygg och bekväm att handla.

Vi är nu i full gång med att förbereda nästa e-barometer. Vi samlar in fakta och genomför undersökningar de första veckorna i oktober och i början av november publiceras sen e-barometern för det tredje kvartalet. Precis som tidigare har vi flera teman. Ett av dem är denna gång trygghet.

Frågor som kommer att behandlas är bland annat vad som är avgörande för att en kund ska känna sig trygg samt vilka betalningslösningar som föredras. Nu vill vi gärna ha din hjälp. Skicka gärna en kommentar här eller ett mail till mig arne.b.andersson@posten.se med förslag på frågor om trygghet och betalningar som vi bör ställa till konsumenter och/eller e-handlare.

Jag vill också  ta chansen att teasa om att vi kommer att köra ett Trygghet/säkerhetsseminarie i Stockholm under november i år lett av Posten Logistiks Nordensäkerhetschef Magnus Persson. Ni får gärna göra en föranmälan till mig om ni är intresserade av att komma på ett sådant seminarie. Jag vet tyvärr inte datum ännu.

Utlottning

Kanske blir du lycklig vinnare av ett sådant här snyggt USB minne om någon eller några av era förslag kommer med i undersökningen.

« Previous post
Next post »

En kommentarKommentera →

  1. snygg vet jag inte Arne, möjligtvis kitschig…

Kommentera

*