Recension Scandinavian Retail Forum 2011

Jag har en bekant som läser en Masterutbildning inom retailmanagement i Lund och när jag fick höra att han skulle åka på forumet tänkte jag det skulle vara trevligt och intressant att han fick recensera dagen här eftersom jag själv var upptagen med #emeet.

 Arne: Hej Sebastian, du var i förra veckan i Stockholm och besökte Scandinavian Retail Forum som anordnades av Svensk Handel och Dagens Handel. Vad upplevde du där?
 Sebastian Mårtensson: Jag fick genom min utbildning vid Lunds universitet besöka den här kongressen på Waterfront Congress Centre där andra upplagan av Scandinavian Retail Forum hölls. Jag fick möjlighet att lyssna på en hel del som händer som händer inom retail.
 Jill Puleri (IBM Global Retail Leader) började på förmiddagen med att utgå från hur den smarte konsumenten beter sig inom handeln. Kunden ber om hjälp i butiken via sin smartphone, köper sina varor genom att scanna en QR-kod och påverkas av vad som sägs på YouTube.
Sociala medier växer och nu finns Klout (http://www.klout.com/home där en person kan registrera sig och mäta hur många poäng man har och därmed hur stort ens inflytande är. Poängskalan går mellan 0 och 100 och Puleri nämnde bland annat att man under New Yorks modevecka behövde en poäng på minst 50 för att få komma in på vissa klubbar. Lady Gaga togs som exempel med en poäng på 99 och Puleri sa även att någon med 100 poäng är nästintill Gud. För dig som är mer intresserad av den här formen av fenomen, sök efter ”Six degrees of separation” eller ”Six degrees of Bacon”. Titta gärna också i boken ”the Tipping Point” av Malcolm Gladwell.
 Fler möjligheter med mobila betalningar är på gång, se exempel som Square och Google Wallet. Payex håller på med ett pilotprojekt och olika möjligheter att betala genom ”swipa” sin mobiltelefon. Telia Mobil har varit igång i tre månader men fler är på gång och inom 1-2 år bör vi alla kunna se det i vår vardag.
 Trendwatching  äntrade scenen och berättade även om den nya trenden med vegetariska slaktare och en butik som säljer någon form av protein som ett substitut till kött. Det gjordes ett blindtest på det här substitutet och de som testade det kunde inte smaka någon skillnad mot köttet. Vegetariska slaktare är ingen helt ny idé. Se t.ex. Eataly  i New York som varit igång i snart ett år. Henry Mason från Trendwatching berättade även om s.k. ”secret shops” som är svåra att hitta bara genom att strosa på stan. in.gredients  kommer att öppna under hösten i USA, en mataffär där mat säljs i lösvikt och kunden själv får ta med sig sina egna förpackningar.
 De nya utmaningarna för e-handeln är att skapa en helhet för kunden genom att samköra alla kanaler; Internet, mobil, fysisk butik, postorder, kundtjänst eftersom en kund kan komma att lägga sin order via ett telefonsamtal, kollar orderns status på Internet och hämtar ut sin vara i en fysisk butik. På grund av detta så är det viktigt att kunden känner att det finns lika stora möjligheter att utföra sina ärenden genom alla kanaler. I det här seminariet berättade även Claes Hessel från mataffären.se om Best Buy som i deras fysiska butiker kompletterar med det kundbetyg som deras varor får via Best Buy’s hemsida.
 Dagen avslutades med att en av mina kollegor på mycket långt håll, Jeanette Skjelmose (Sustainability Manager IKEA of Sweden), berättade om IKEA:s arbete för hållbarhet. Jag gillar koncisa fakta men allt ska tas med en nypa salt. Som det faktum att 65 procent av alla amerikanska hushåll har tre bilar enligt Jeanette och detta är absolut inte hållbart på lång sikt. Jag tror precis som John Doerr att grön teknologi kommer att bli något större än vad Internet har blivit.
 Den här inspirerande dagen avslutades med ett trettio minuter långt intensivt föredrag via Skype från Sydamerika där äventyraren Johan Ernst Nilsson (www.pole2pole.net) just nu befinner sig. Johan är på väg till Sydpolen efter sin start på Nordpolen och gör en grön resa genom att endast använda vind, vatten och den mänskliga kraften. Johan är kraftfull och övertygande i sina motiverande slagord där han har döpt om Al Gore till Allt går och så länge man försöker så har man inte misslyckats. Det gäller att alltid vara sig själv och det man har som sin dröm, det kommer att uppfyllas. Johan lyckas genom att hitta en balans mellan jobb och privat och hitta något nytt så att man slipper att hamna i sitt ekorrhjul.
 Arne: Hur tycker du att du som student kan koppla det akademiska med något som du har upplevt på Scandinavian Retail Forum?
 Sebastian Mårtensson: Den akademiska världen kretsar mycket med teorier och modeller som ska kunna förklara verkligheten. Jag vet att jag har valt rätt väg när jag studerar Retail Management (http://www.ism.lu.se/index.php?id=1631) eftersom det är så intressant och inspirerande när det går att läsa om företag som Amazon, IKEA, Apple och H&M som man redan har en viss relation med. Att kunna göra sådana här studiebesök i Stockholm samtidigt som jag arbetar extra på IKEA gör att jag förstår helheten ännu mer.
Inom mina studier läser jag mycket om vad som har hänt och inte lika mycket om vad som är på gång. Det framtida och det praktiska får jag kännedom om på kongresser som Scandinavian Retail Forum och det är superviktigt. Jag är inne i min period där jag siktar mot att bli en expert inom retail och en dag som den jag hade i tisdags kommer väl till användning. Nästa resa jag har framför mig är London och besök på huvudkontoret för Tesco. Vet ni något intressant om detta företag är ni välkomna att dela dem med mig och jag hoppas att ni även kan bidra med något annat som ni tycker är intressant och som händer inom retail.
 På återseende!

Tack Sebastian för det uttömmande referatet. Jag tycker det är jättespännade och bra att studenter får möjlighet att komma ut och höra ”verkligheten” och för er som vill komma i kontakt med Sebastian går det bra att kontakta honom på mejl:

sebastianm11@hotmail.com

« Previous post

Kommentera

*