Språket i en webbutik

För några månader sedan talade jag på vår DR-akademie, på samma seminare talade även Tomas Dalström under temat ”kommunikation på mottagarens villkor”.

Detta fick igång mig ordentligt att tänka på hur viktigt språket är i alla webbutiker. Idag pratar vi landningssidor, produktsidor  och hur viktigt det är att vi skriver för sökmotorerna och inte minst pratar vi CMS vilket bara är verktyget, sen ska det fyllas med relevant innehåll. Även i nyhetsbrev är det superviktigt hur man uttrycker sig.

Att kommunicera på mottagrens villkor kan bli ett bra sätt att positionera sig gentemot konkurrenterna.

Jag tog därför kontakt med Tomas och undrade om inte han skulle kunna gästblogga här  sagt och gjort, här kommer ett tänkvärt inlägg från Tomas.

Bättre DR om du vet hur hjärnan fungerar
Målgruppens hjärnor är alla kommunikatörers mål. Genom att känna till hur hjärnan fungerar ökar dina möjligheter att nå fram med din kommunikation.

Din hjärna (och din målgrupps hjärnor) tänker 50 000 tankar varje dag. Och den tar emot 11 miljoner bitar intryck varje sekund från dina yttre sinnen – men det är bara FYRTIO av dem som är medvetna. Och det är inte vilka 40 bitarsom helst. Det är de som får dig – eller din presumtive kund – att reagera och agera i varje ögonblick.

Din hjärna tar emot 11 miljoner bitar intryck varje sekund

Tänk dig en fullsatt jättearena. Det är kolsvart. Plötsligt ser du en spotlight som lyser upp en enda person. Jag brukar kalla det för uppmärksamhetens lilla scen. Och det är detljuset alla kommunikatörer vill nå. Och som du kommer ihåg, är det 11 miljoner bitar intryck som konkurrerar varje sekund om att ta plats i spotlightens sken.

Den konkurrens ditt budskap möter är utan överdrift intensivt, så det måste vara attraktivt, glasklart formulerat och lite till…

Erbjud både en digital och mental motorväg

Många av dina presumtiva kunders val sker givetvis omedvetet, men själva beslutet att ladda ner mer information eller köpa är en medveten process. När A bestämmer sig för att använda kortet, är det just det beslutet som har tagit plats på medvetandets lilla scen.

Nu måste du hålla kvar A; du måste stimulera hans/hennes koncentration och fokusering, genom att erbjuda både en digital och mental motorväg till ett avslut (eller ladda ner ett faktablad).

Tänk på att när dina kunder inte får den information de behöver, blir de stressade. Det resulterar i att deras uppmärksamhet minskar och de blir mindre fokuserade. Och några tangenttryck bort finns en konkurrent…

Innehåller allt du tänker på just nu

Det var några rader om uppmärksamhet. Nu kommer vi till korttidsminnet, som är oerhört viktigt när det gäller uppmärksamhet.

I korttidsminnet finns det du tänker på just nu (förhoppningsvis den här texten). Korttidsminnet har plats för sju enheter samtidigt Någon har sagt att det rymmer ett telefonnummer, men inte ett riktnummer.

Därför kraschar korttidsminnet

Om du ska knappa in ett telefonnummer du inte kan, måste du repetera det tyst för dig själv till du knappat in den sista siffran; om jag kommer mitt i den processen och frågar vad du ska ha till lunch, så kraschar korttidsminnet. Och då talar vi bara om ett enkelt telefonnummer…

Korttidsminnet är din besvärligaste motståndare. Problemet är att det kontinuerligt fylls på och raderas. Och det finns som sagt en del som vill ta plats i korttidsminnet varje sekund.

Idag skickar den 11 september information som räcker till flera långfilmer

Om du tänker dig ett timglas,

så representeras korttidsminnet av den smala midjan. Högst upp kommer informationen in via exempelvis ögonen. Och längst ner är långtidsminnet.

Långtidsminnet innehåller allt du vet om världen i en organiserad och sökbar struktur.

Om ditt budskap ska vara effektivt måste det docka med en minneskrok. I princip allt du varit med om representeras av en minneskrok.

Ett exempel: Om du inte hade någon relation till den elfte september innan 9/11 – typ ingen födelsedag eller annan viktig dag – så åkte budskapet in genom ögat och sökte efter en minneskrok långtidsminnet. Eftersom det inte finns någon minneskrok budskapet kan docka med, så händer det ingenting. Om du skickar in den 11 september i hjärnan idag, kommer det ut information som räcker till flera långfilmer.

Ditt budskap har fyra utvägar

När A:s hjärna tar emot ditt budskap, letar den omedelbart efter minneskrokar i långtidsminnet. Om det är något A inte förstår, så håller hjärnan kvar det i korttidsminnet. Och om det inte kommer en förklaring ganska snart i din text – kraschar korttidsminnet.

Det finns fyra alternativ när A inte förstår vad du vill kommunicera:

  1. A fortsätter att läsa och hoppas att det ska framgå av sammanhanget vad det handlar om.
  2. A googlar eller frågar en kompis.
  3. A går in på en konkurrents webbplats.
  4. Eller så ägnar sig A åt någon av de 11 miljoner bitarna intryck som bara väntar på att ta plats på medvetandets lilla scen. Det kan vara jeansen A funderade på att köpa på lunchen, vad A ska äta ikväll, göra i helgen eller…

Så skriver du texter som genererar intäkter

Summan av kardemumman är:

  • Det är viktigt att du känner till din målgrupps förförståelse. Du måste ta reda på vad de vet, vad de vill veta – och vad de behöver veta. Det sistnämnda kan vara något som bara du/ni vet.
  • Att din information måste bygga på målgruppens förförståelse, betyder inte bara rätt nivå, ton etcetera. Du måste ta dem i handen och föra dem genom exempelvis texten. Om tekniken är ny måste du förklara den och inte bara skriva kryptiska förkortningar. Du måste tala om varför en viss person är med och så vidare.

Utan förförståelse ingen förståelse

Tomas Dalström
Tomas Dalström är författare, journalist, föreläsare och innovatör med passion för hjärnan. Han har bland annat skrivit boken Bäst i text Läseboken/Skrivboken, som handlar om hur man skriver texter som kommunicerar på hjärnans villkor. Han skriver sedan fyra år serien  ”Hjärnkoll” i tidskriften Meetings International.

Tomas har fått både nationella och internationella utmärkelser för journalistik, dramatik, beställningsfilm, reklamfilm, interaktiva produktioner och innovationer.

Han driver webbplatserna veryimportantbrains.se och readrunner.se samt facebook.com/readrunner.

Kommentera

*