E-handel B-B

Igår den 24 oktober körde vi kundseminarie här i Arken med Temat e-handel B-B.

 Ett mycket spännande område som har enorma potentialer.

De stora drivkrafterna inom B-C är bland annat Socialt, Lokalt och Mobilt. Vilka är då de stora drivkrafterna inom B-B?

Trend nr 1.

En mycket stark trend om inte den starkaste är att B-B tar efter B-C i allt större grad.

Källa: Endeca

Vi är nu så vana och mogna med e-handel B-C och vill även i vårt profesionella liv ha samma upplevelser på jobbet som privat när vi e-handlar.

Trend nr 2

De befintliga affärsmodellerna ifrågasätts.

Måste affärsmodellen se ut som den alltid har gjort? Ska vi mäta intäkter på ett annat sätt? Vilka KPI:er eller nyckeltal är viktiga i framtiden? Vad har den ökade transparansen för betydelse? Andra beställningssätt? mm mm.

En mycket intressant bok i detta ämne är den här.

Trend nr 3

Organisation

Kunden i centrum. Har vi hört det förut? I och med den stora transparansen, sociala media inklusive omdömen,betyg,rekomendationer så  är den ökade kundmakten en realitet. Och är inte vi (alla företag) på sin vakt här och organiserar efter detta så löper många hög risk att dö ”sotdöden”.

En lika utmärkt bok då som nu är Janne Carlsssons ”Riv Pyramiderna”.

Trend nr 4

Kundservice

När man tittat över sin affärsmodell och organiserat sig därefter och i teorin beskrivit att kunden är kung så gäller det att leva upp till det i verkligheten och då är execelent kundservice ett måste. Här får Nolingos företag åskådliggöra detta.

 Jag vill även passa på att berömma Klarna för en bra kundservice.

Boktipset denna gång blir det här.

Trend nr 5

Dropshipping (här skulle jag nog hellre vilja säga hela supply shain).

Men för att göra det mer förståeligt nöjer jag med att visa denna bild eftersom jag får

många frågor vad dropshipping är och denna bild åskådliggör detta på ett bra sätt. Dropshipping utmanar verkligen traditionella B-B företag eftersom det genast ställs större krav på flexibilitet, valfrihet, senare orderstopp , kvalitetsnivåer, emballage, kundregister, returlajblar som skall med i paketen mm mm. Och inte minst hur ser relationerna ut mellan Leverantören och e-handlaren ut? Ofta måste det till ett stort arbete från båda sidor för att man skall förstå vad som krävs och ibland kanske också kompromissa.

Rikard som äger Tonerlagret la en tweet i morse som visar hur det ibland kan gå:

Nu ordnade det här sig på bästa sätt men som kunde få katastrofala följder om fel förpackning nått konsumenten. Detta är också ett strålande exempel på sociala medias inverkan på ökad transparans.

För er som vill lära sig mer om logistik beställ denna bok.

Vi är många som pratar multichannel och att Sverige borde ha kommit längre där och att vi inte gjordet beror nog till stor del på gamla affärsmodeller och en för tiden modern organisation och att många fysiska affärer och kedjor lever i ett klassiskt B-B tänk.

ja ovanstående var några av bilderna vi visade igår och det  här var bara ett snuddande på ytan när det gäller utvecklingen av e-handel B-B.

Det skulle vara intressant att höra era tankar kring e-handel B-B.

Hälsningar ARN-e

2 kommentarerKommentera →

  1. Företagsförsäljningen ökar klart snabbare än konsumentförsäljningen hos oss, det är helt klart. Det ändrade beteendet konsumenten fått privat börjar smitta av sig på hur inköparna beter sig i sin yrkesroll. Att många av de traditionella leverantörerna är lata och underskattar sina kunder hjälper också till… Vi fick nyligen in en ny kund med 200 enheter i Sverige tack vare en sådan lat inflexibel leverantör, och tack vare att vi absolut inte är lata och inflexibla!

  2. Företagsförsäljningen ökar klart snabbare än konsumentförsäljningen hos oss, det är helt klart. Det ändrade beteendet konsumenten fått privat börjar smitta av sig på hur inköparna beter sig i sin yrkesroll. Att många av de traditionella leverantörerna är lata och underskattar sina kunder hjälper också till… Vi fick nyligen in en ny kund med 200 enheter i Sverige tack vare en sådan lat inflexibel leverantör, och tack vare att vi absolut inte är lata och inflexibla!
    +1

Kommentera

*