Fastighetsboxar

På ehandel.se fick jag förra veckan syn på denna tråd och tar tillfället i akt och argumentera för varför så kallade Fastighetsboxar är bra för ehandlare.

De kanske två främsta konsumentdrivkrafterna för att handla på nätet är:

  • Tillgänglighet
  • Bekvämlighet

Genom att installera fastighetsboxar i sin fastighet tillgodoser man ovanstående drivkrafter.

Det ger större tillgänglighet genom att kunna skicka fler produkter som går ända hem till konsumenten vilket upplevs som bekvämt.

Här nedan ett exempel på hur stor en försändelse  kan vara.

”Bakom den blygsamma öppningen till boxen döljer sig ett fack som är minst 80x250x350 mm dit endast du och postudelare har acces”.

Tyvärr är det bara ca 25-30%av det befintliga fastighetsbeståndet som hitills installerat fastighetsboxar och det främsta skälet är av kostnadskäl. Det finns säkert också rent estetiska skäl till varför man inte gör det.

Skulle man börja räkna på detta och vad det är värt för konsumenten  så är jag nästan övertygad om att kostnadsbesparingen i form av tid och drivmedel vida överstiger kostnaden för att byta till fastighetsbox.

Jag tycker till och med att man kan använda denna bild för att beskriva de dolda logistiska värdena:

Det är inte bara fråga om ”Rätt vara i rätt tid och på rätt plats”utan  det är också

  • Valfritt
  • Bekvämt
  • Tillgängligt
  • Flexibelt

Alla de värdena ligger under toppen av isberget (Det som ingen ser) men som det ligger enorma värden i.

Det är inte bara posten som arbetar för fler fastighetsboxar utan här kan ni läsa vilka fler som ingår i nätverket.

Min personliga dröm är att alla brevlådor skulle mätas och att  genom att veta vilket mått postlådan har kunna erbjuda konsumenten även valfrihet hur konumenten vill ha sin försändelse.

Vad tycker ni själva om fastighetsboxar?

2 kommentarerKommentera →

  1. Jag är helt klart för fastighetsboxar utav anledningen att jag hatar att kliva över posten när jag kommer hem. Jag tar ett steg och sen har jag dessutom glömt den så högen växer tills det är dags att betala räkningar.

    Ge mig en fastighetsbox med en närliggande soptunna att dumpa all skräppost i. Eller ännu hellre ett returkärl. Det är det jag ser som min stora vinning av en fastighetsbox.

    Men jag skulle mer än gärna se ett register hos Posten som talar om vilka mått en försändelse får ha för att gå in i mitt brevinkast. Där jag kanske kan be e-handlare att paketera efter de måtten. Sen är frågan om integritet vad gäller att ha det öppet mot e-handlare, känns som det kan börja spammas riktade erbjudande till alla som har större brevlåda än AxBxC.

  2. Jag tror på att det kommer att komma lösningar så att kunderna kan få sina varor ”hela vägen hem” oavsett vilken transportör som ehandlaren använder. Tveksamt om det blir boxar i fastigheterna då det är förenat med stora kostnader, tar stor plats, kan vara tveksamt ur brandskyddsperspektiv och boxarna blir för små. Istället tror jag att paketombuden kommer att omvandlas till ehandelsombud dvs kunden kan hämta alla sina paket på ett ställe oavsett vilken transportör säljaren använder. Som det är idag kan en kund få ranta runt hos flera olika ombud om säljarna använder olika transportörer. Hos vissa ehandlare kan kunden själv välja ombud men begränsas ju av att inte så många ehandlare har avtal med fler än en transportör. Att fler ehandlare skulle skriva avtal med fler transportörer och därmed sprida sina fraktvolymer på flera transportörer är rätt osannolikt då frakt och fraktpriser är en volymfråga. Lösningen är istället en uppluckring av ombudsmonopolet där ett ombud idag har avtal antingen med Schenker, Posten eller DHL men väldigt sällan med fler än en transportör, så att ett ombud kan representera alla transportörer. På så sätt kommer alla paket ”nästan” hela vägen hem på ett billigt och miljömässigt smartare sätt än att börja köra ut paket till alla bostadsfastigheter. En sån lösning skulle alla tjäna på, butiken, transportören, ehandlaren och framför allt kunden. Så ner med ehandelsboxar och upp med ehandelsombud 🙂

Kommentera

*