Mobil handel konferens

Idag 24 januari och imorgon är jag på konferens om mobila betalningar här i Stockholm.

Jag hade inga stora förväntningar på några revolutionära överraskningar men var ändå nyfiken på hur läget såg ut på området eftersom ämnet är hett i all fackmedia mm.

De mest intressanta föredragen var:

Henrik Oscarsson från Discshop , som vanligt ”levererade” han från scenen.

Några intressanta saker:

Discshop ledord och mantra är SSSM

  • Service
  • Site
  • Sortiment
  • Marknadsföring

Jag har hört det förut men glömt bort. Det är förbaskat bra ledord som alla kan ta till sig och utgå ifrån.

Jag brukar själv prata om att en site ska vara tydlig, enkel och engagerande, det tycker jag Henrik sammanfattar bra i orden;

Sofistikerad enkelhet

Sug i er de orden, smaka och rulla runt dem ett tag:)

Henrik pratade också en del om deras mobila butik och såg en fantastisk procentuell ökning men ändå så står den bara för ca 1,6% av omsättningen, han är också medveten om att det är dags för en förnyelse av den.

Sen kom Staffan Ljung från Payair med ämnet:

”Point of Sale” blir ”on-Line” och ”on-Line” blir ”Point of Sale”

Staffan berättade om samarbetet med Siba och webhallen där man lagt till Payair betallösningen i webbutiken. Jag tycker man tagit mobila betalningar till en ny nivå. Även Gymgrossistens ”rollup” butik förevisades, där Staffan före det lovade att sätta upp en butik i konferensrummet på en minut och han lyckades:). Jag har tyvärr ingen bra bild på rolluppen.

Payair är banbrytande och hoppas att de blir framgångsrika, men det skulle inte förvåna mig om bolaget blir uppköpt av någon större spelare för de sitter på nåt riktigt bra.

Sen var det dags för Magdalena Walther från Ikano Bank som presenterade Skip även det en intressant idé och jag kommer osökt att tänka på Shopkick som är stort i USA.

Ett bra initiativ av Ikano Bank lyckas man kombinera fördelarna från Shopkick (bland annat automatisk och dynamisk poängsamlande med betalningar) så tror jag många köpcentrum skulle vara intresserade av en sån här lösning. Ser fram mot forsatta utvecklingen av det här.

Sen var det dags för mitt eget föredrag och jag skall inte trötta ut med en lång utläggning men ett par saker vill jag komma med.

Utvecklingen av mobila butiker går helt klart framåt, de är oftare och oftare både tydliga och enkla men kanske mer sällan ”Sofistikerade”, men det finns undantag.

Kollade in Stadiums nya mobilanpassade butik och en liten liten detalj jag fastnade för är när jag uppdaterar varukorgen. Då dyker Stadiums välkända löparbana upp. Brukar inte använda ordet Coolt men det här coolt. Det är i detaljerna det sitter och det som gör skillnad. Bra jobbat och tänkt.

En annan mobilbutik som gör skillnad är Moosejaws.

Moosejaw jobbar mycket med lojalitet och man kan samla poäng på en massa olika sätt och självklart får man en massa poäng när man handlar nåt.

Här nedan ser ni ett vanligt simpelt rep som genererar över 2000 poäng.

Inget speciellt märkvärdigt med det men… se här då!

När jag tittade runt på siten fick jag plötsligt upp denna ”hemliga” sida och jag blev belönad med 100 extra poäng. Det här går jag igång på. Finns det fler hemliga sidor!? Var finns dom? Kan det ge fler poäng? 200? 500?

Det här gör att jag blir nyfiken och tittar runt mer och längre vilket i slutändan gör att jag handlar mer. Smart! och… Sofistikerat!

Sammanfattningen av dagen är att den var intressant men inget speciellt nytt utan jag tror de flesta ehandlare kan sitta lugnt i båten ett tag till.

Däremot skulle det vara önskvärt att någon retailkedja med lust på nytänk och vilja till att utveckla handeln skulle investera i utvecklandet av mobila betalningar och här inkluderar jag NFC.

I morgon ser jag fram mot att lyssna på Stefan Hultberg från Accumulate och Lisa Elenius Telia Sonera båda företagen inblandade i bolaget 4T Sverige .

 

 

« Previous post

Kommentera

*