Gästbloggare

Efter en som vanligt lite lugnare period efter julhandeln känns det som och syns på volymerna att e-handelskommersen dragit igång bra och jag tror vi kan se fram mot en givande vår med stor handel och fint vårväder när kylan väl släpper greppet om oss.

Håll ögonen öppna runt den 16 februari, då släpper vi nästa e-barometer, en liten teaser har redan kommit. Självklart skall Sverige fortsatt vara navet i den nordiska e-handeln, eller hur?

På denna blogg har jag i år ambitionen och målet att ha fler gästbloggare än tidigare och först ut i år blir Olle Hyberg från Litium

 

Jag tycker Olle är en av de mest kunniga på e-handel vi har i Sverige och när vi pratar med varandra är det alltid givande samtal.

Olle har även startat upp en egen snygg och intressant blogg som ni kan följa här. Så nöjsam läsning.

 

Sätt kunden i framsätet  – vem är det som styr då?

Att sätta kunden främst är ett av de mest slitna uttrycken när det gäller att beskriva vad som krävs för att lyckas med någon typ av verksamhet. Men när det gäller e-handel är detta något som verkligen blir tydligt när det gäller skillnader mellan framgångsrika e-handlare och de som inte riktigt lyckas hela vägen.

Efter att ha jobbat med e-handel i mer än tio år så har jag träffat åtskilliga personer och företag som har ambitiösa planer att satsa på e-handel. Dessa innehåller många delar som är lika men det är få som har en tydlig plan på hur de ska ta hand om sina kunder och hur de ska särskilja sig från sina konkurrenter.

Har de en sammanhängande idé som beskriver hur de ska sätta kunden i centrum stiger trovärdigheten och möjligheterna att lyckas avsevärt. När man diskuterar kundcentricitet blir det ofta i ganska övergripande ordalag men jag ska försöka ge er fem exempel på företag som jag tycker sticker ut och som verkligen låter kundnyttan styra.

Stayhard –har fått modeintresserade killar i Sverige att mäta sina underarmar

 

En av de viktigaste framgångsfaktorerna för Stayhard har varit att de verkligen är sin egen målgrupp. Genom att sätta sig in i vad som skulle få dem själva att handla mode på nätet så har de satt en ny standard kring hur man säljer kläder online. När de började mäta upp och fota egna bilder på alla plagg samt berätta vilken storlek modellen har (hur genialt var inte det!) så gav de sina kunder ett mycket bättre underlag att handla utifrån jämfört med sina konkurrenter. Det drev inte bara deras konvertering utan samtidigt minskade det antalet returer.

 

Cyberphoto –utmanar med personlig service som sticker ut

I en bransch där i princip alla andra aktörer enbart använder sig av information som kommer från leverantörerna kryddar Cyberphoto sina produktpresentationer med personliga tester och kommentarer. Det gör att de känns mer närvarande och inte bara är en försäljningskanal utan också hjälper kunderna till bättre köpbeslut.

CDON – mästaren på merförsäljning

En sak som många e-handlare missar är att kunderna vill handla. Kan du presentera ett relevant erbjudande till rätt pris så kommer besökaren att bli kund. På CDON.se har de förfinat detta och jag tror de flesta av oss någon gång hittat erbjudanden som gjort att vi spenderat mer än vad man i första läget hade tänkt. Hur gör du för att öka dina kunders ordervärde?

Batteriexperten – får något supertråkigt att bli intressant

För de allra flesta finns det inget behov av att hålla koll på batterierna förrän maskinerna lägger av. Hur gör man då för att hålla en nära kontakt under tiden som köpbehovet inte finns? Här lägger sig Batteriexperten på en ny nivå i kundkommunikationen som sträcker sig förbi själva produkterna och ger verklig kundnytta. På deras blogg tar de upp aktuella problem som många upplever samtidigt som de bjuder på en del av sitt kunnande och ger kunderna en anledning att spendera några minuter med deras varumärke. Wordfued exemplet är grymt vältajmat under värsta hypen i höstas. Briljant!

Skånska Byggvaror – kundtjänst på riktigt

Skånska Byggvaror har alltid varit medvetna om att deras kundtjänst är en viktig del i försäljningen. Men när de jämförde kundtjänstens öppettider med när kunderna beställde så var tiderna olika. Detta är nog ingen överraskning för de flesta men att då ta beslutet att även hålla öppet söndageftermiddagar och extra sent vid högsäsong kräver ett speciellt sinne för att sätta kunden först.

/Olle Hyberg

Affärsutvecklare E-handel
Litium Affärskommunikation AB

olle.hyberg@litium.se
(+46) 0765-262107

 

 

 

 

Kommentera

*