Multikanal 2.0?!

Känner en lite pirrande känsla i magen att handeln under de senaste veckorna tagit ett stort steg mot att utveckla sina multikanalstrategier.  Har på senare tid sett klara och tydliga tecken på det.

Vad är det då som hänt?

För några veckor sedan var jag på en mycket intressant konferens med namnet; Utveckla dina handelsfastigheter. Där fanns  större delen av ägarna till stora köpcentrum och andra fastighetsägare, handlare med flera.

Spännande att lyssna på hur dessa vill utveckla handelsfastigheterna enligt många av de punkter jag brukar tala om på olika föreläsningar:

  • Engagemang
  •  Personlig
  •  Tydlig
  •  Enkel
  •  Bekvämt och kul
  •  Relevant och innehåll
  •  Trygg
  •  Totalupplevelse

 

om vad som är viktigt för en webbutik för att motsvara de krav konsumenten har men det gäller oavsett i vilken kanal försäljning eller marknadsföring det sker genom och skall genomsyra handeln oavsett var konsumenten än befinner sig i nedanstående hjul.

 Jag hade förmånen att få hålla en föreläsning om multikanal/Omnichannel på denna konferens och bara det 🙂 var ett tydligt tecken på att handelsfastighetsägare är intresserade av vad som är på gång inom handeln.

Jag tror tyvärr  att många handelsfastighetsägare ser andra kanaler som ett hot mot den fysiska handeln  och inte ännu inte förstått kundernas starka drivkrafter:

  •         Bekvämlighet
  •        Tillgänglighet
  •         Enkelhet
  •         Brett och Djupt sortiment

Dessa konsumentdrivkrafter har blivit  förstärkta genom bland annat smarta telefoner och alla möjligheter som nu kan ges genom dessa små manicker, vi konsumenter har ju bokstavligt talat hela världens handelsplatser i vår hand dygnet runt. Att då försöka polarisera kanaler kan aldrig vara en lösning, utan alla kanaler  skall ses som en möjlighet till att stärka och utveckla handelsplatser och en handelsplats kan vara vilken kanal som helt exempelvis, mobil, läsplatta, katalog, fysisk butik mm mm.

Men bara att bjuda in mig på en sådan konferens tyder på att dörrarna börjar öppnas för att ta multchannel på allvar och att det i detta finns stora möjligheter.

Den andra stora tecknet var Jetshops storartade installation på Stockholms central förra veckan.

Mest entusiastiska var väl vi i branschen som hoppas på det stora genombrottet i Sverige för QR koder och som på ett så utmärkt sätt kan öka shoppingupplevelsen och kitta ihop olika kanaler. Nedanstående text på T-shirten borde fler handlare fundera på.

Men att vi har en bra bit att vandra för att ”lära” konsumenten vilket nytta och värde en QR kod kan erbjuda. Men vi som sett ljuset får inte ge upp, det handlar bara om tålamod och bli ännu bätre på att ”undervisa” konsumenten.

Tredje tecknet är det här:

Lindex kanonaffär på Stockholms central.

Jag har tidigare beskrivet min multikanalupplevelse i Stockholm i detta blogginlägg och som inte var någon höjdare.

Men det här var något annat!

Så här vill jag se många fler butiker, att  även marknadsföra andra kanaler tydligt i de fysiska butikerna.

Fjärde tecknet är att både Dagens Handel och Market skriver mycket om handel i olika kanaler vilket har blivit  mer det senaste året men det kan bli ännu bättre.  Ladda ner Internet Retailing från UK får ni se. Eller läs Retail Week.

Det sista tecknet i den här bloggposten är Pwc:s senaste rapport:

Multikanaler; Konsumenterna tar makten när detaljhandeln blir mer tillgänglig.

Det här är en bild från seminariet där lokalen var proppfylld med svenska retailkedjor. Under seminariet fick åhörarna chans till att interagera och svara på några frågor. Svaret på på bilden talar för sig själv tycker jag.

 Allt är tecken på en handel stadd i kraftig förändring men självklart vill jag att det ska gå ännu snabbare, mycket av problematiken sitter nog i den egna organisationen, ledning och styrelse, kanske skulle Svenska retailkedjor få in fler utländska personer med multichannelerfarenhet i sina styrelser?  Dessutom behövs det mer fakta och resultat som kan ”bevisa” nyttan och värdet av”Multikanal”.

I det här blogginlägget har jag inte nämnt något om logistiken förrän nu:)

Läs  Supply Chain Effekt En bra Logistiktidskrift som tar multikanal på allvar.

 

 

 

 

 

 

 

« Previous post

Kommentera

*