Logistikfunderingar för e-handeln

Vi har renoverat badrummet. Nästan åtminstone , Kauko som vi anlitat som hantverkare kommer på tisdag och sätter upp duschdörrrarna. Under den här renoveringen har logistiken varit och är fortfarande i fokus.

Igår var vi på Höganäs showroom i Bromma och skulle köpa en spegel, dyr som attan men ni som  renoverat ett badrum vet att det kostar mycket pengar och i det perspektivet är inte en svindyr spegel hela livet.

Kommer fram till disken och frågar om den kanske finns på lager? Nej tyvärr allt som visas upp är beställningsvaror. Ok hur lång leveranstid är det?

-Tre veckor!  -Det kan gå fortare men det vet man aldrig. 

Som jobbandes med e-handel känns svaret nästan som en örfil.  Vi beställde ingen spegel utan Katarina kollade i IKEA katalogen istället och enligt deras information på nätet så finns det liknande speglar i lager för en bråkdel av priset så idag blir det en tur till Kungens kurva.

Den här lilla historien sammanfattar väl den problematik många branscher fortfarande har, där de inte inser att kundmakten är starkare än någonsin och att det inte är tillverkaren eller leverantören, agenten, grossisten som har makten och som tror att de kan göra som de vill med oss konsumenter. Det här fallet visar tydligt på att jag som upplyst konsument går till andra kanaler för att finna alternativ.

Att som handlare kunna använda ledtid (från order till leverans) som konkurrensmedel är och kommer att vara av yttersta vikt.

Det andra jag funderat mer än vanligt på de senaste dagarna är Fri Frakt.  I CDON:s årsredovisning uppmärksammade Rikard ”Tonerkungen” Westberg att det stod:

Returer och fraktfri leverans
I dagsläget erbjuder CDON Groups internetbutiker fria byten vilket ses som en konkurrensfaktor
inom dessa produktsegment där kunderna har ett större behov av att se den fysiska produkten.
Flera av internetbutikerna, såsom CDON.COM, Nelly.com och Gymgrossisten.com, erbjuder idag
fri leverans vid köp över ett visst belopp. CDON Group ser inget behov i dagsläget att ändra dessa
villkor. En ändring av branschpraxis i framtiden skulle kunna få en negativ inverkan på CDON
Groups verksamhet.

Och

Verksamhetsrelaterade risker
 Störningar eller brister i CDON Groups IT- och styrsystem
Distribution
 Etablering på nya marknader samt inom nya segment
 Strukturåtgärder och förvärv
Returer och fraktfri leverans
 Immateriella anläggningstillgångar

Ovanstående text Tweetade jag, Rikard och Katrin om detta med Fri Frakt.  Är vi på väg mot fri frakt eller hur är det?

Det kändes som att vi var dysterkvistar i det avseendet och att det sakta men säkert går mot helt fri frakt men  hoppas naturligtvis att det fortsatt kommer att vara vanligast med någon form av villkorad fri frakt.

Nu är det även några i Sverige som testar abonemang på fri frakt bland annat Ellos  men jag vet i stunden inte hur populärt det är.

Jag är ändå optimist och tror att ehandlare bara är i sin linda med att vara påhittiga kring villkorad fri frakt.

Varför inte testa Gamification på något sätt för att uppnå fri frakt? Det borde kunna ök på shoppingupplevelsen och köplusten.

Summan av kardemumman är och som jag tycker framgår av en av Sveriges genom tiderna mest framgångsrika ehandlares årsredovisning (CDON Group). Spelar ingen roll om det så är skivor, leksaker kläder, hemelektronik, smink mm mm.

Logistiken är

och hur gick det spegeln då? Jodå den fanns på Lager och är nu inköpt för endast 199:- till skillnad mot den på Höganäs för 1900:- men hade det varit kortare och mer precis leveransbesked då hade vi slagit till, så köpsugna var vi.

 

 

 

« Previous post

4 kommentarerKommentera →

  1. Men de har ju ändrat villkoren. På Cdon.com så är det inte längre fri leverans vid en viss summa.

  2. På zalando.se så erbjuds du fri frakt och fri retur oavsett storlek på köp. Att man enkelt kan i mode världen beställa hem det man har lust på för att utan problem och kostnad kunna returnera produkter som inte passar eller matchar förväntningarna.
    Jag tror att fri frakt och retur i handeln även sätter större press på logistik leverantörerna att erbjuda fler och snabbare tjänster till lägre priser.
    Men klarar mindre e-handlare av att erbjuda fri frakt eller är det bara för dem med större volymer, det är frågan?!

  3. arne

     /  18 juni, 2012

    Jag tror det kommer att bli väldigt tufft för mindre e-handlare att konkurrera med jättarna när det kommer till fri frakt och fri retur, tror det är andra värden som expertkunskap, något speciellt i sortimentet personlig service etc som måste till.

  4. Vi använder villkorad fri frakt på thesocks.com vilket har fungerat bra. Om kunden köper fler strumpor blir frakten gratis. Vi har märkt att det har lätt till större köp och högre intäkter. Men vi har även lagt märke till att trenden går mot fri frakt.
    Daniel på TheSocks.com

Kommentera

*