Hjälp studenterna att utveckla er e-handel

För några månader sen träffade jag några studenter på fiket fåtöljen i Stockholm där de presenterade en idé för sitt examensarbete och intervjuade mig kring detta. Jag hade en mycket intressant och givande fika med dess unga herrar och nu behöver de er hjälp.

Så ta chansen att få ett mått på er egen konkurrenskraft och samtidigt bli en del i att utveckla e-handeln.

Nedan skriver de själva till er alla.

Låt studenter från Uppsala hjälpa dig att få ett Augmented Commerce Index™
Augmented Commerce Index™ (AC-index™) är skapat för att hjälpa e-handelsföretag att utvärdera sin egen verksamhet. Augmented Commerce (förhöjd handel) står för nästa generations e-handel och målet med detta index är att kartlägga och identifiera Sveriges företags agerande inom områdena traditionell e-handel, sociala medier, mobil handel samt multipla kanaler. Syftet med AC-index™ är att förenkla för kunder när de shoppar på nätet. Projektet är en del av ett examensarbete som utförs av studenterna Marc Wilhelmsen, Anton Fjodorov och Jimmy Edman vid Uppsala universitet. Samtliga läser till civilingenjörer med inriktning på Affärsutveckling och Entreprenörskap och examensarbetet utförs på uppdrag av branschorganisationen Augmented Commerce Association.  I grunden är AC-index™ en webbenkät som e-handelsföretag får fylla i. När enkäten är ifylld genereras ett resultat där e-handelsföretaget erhåller ett kvantifierat värde av enkäten vilket möjliggör ett index och en jämförelse med resten av branschen kan göras.
 
Examensarbetet är nu i en fas där webbenkäten måste testas för att generera ett resultat till uppsatsen. Representanter från företag som bedriver en försäljning av produkter via sin webbshop inom Sverige ombedes fylla i formuläret. Tiden det tar att fylla i enkäten är cirka 30 min och resultat av studien kommer att skickas ut till respondenterna. Resultaten kommer att presenteras anonymt och uppgifterna behandlas konfidentiellt. Webbenkäten är testad för webbläsarna Google Chrome, Mozilla Firefox och Safari.
För att svara på webbenkäten gå in på länken: http://elitunderground.org/enkat/a1.php
 Svara Vidarebefordra

Klicka här om du vill Svara eller Vidarebefordra

« Previous post
Next post »

3 kommentarerKommentera →

  1. Julia

     /  6 maj, 2012

    Hej Arne, vilka frågor tycker du man ska ställa till Posten för att få all info om Postens TPL passar jusst mitt företag. Är tacksam för svar, gärna här i kommentarsfältet, min mail har fått virus/Julia

  2. Vissa krångliga frågor som kanske inte passar alla butiker. Men värt en stud för att göra någon glad 🙂

  3. arne

     /  16 maj, 2012

    Hej Tack för din fråga och ber om ursäkt för at svaret dröjt lite. Vår främste Logistikexpert Jörgen Olsson har skrivt ner några frågeställningar. Tycker du det låter för komplext? Vill du ha en direktkontakt med Jörgen?

    Allmänt (konsumentförsäljning, relativt få artiklar per order, i snitt):
    Minimivolym: 10 000 orders/år. Hur går försäljningen till (”webshop”, abonnemang, etc.) och hur ser en ”typorder” ut?
    IT: Integration (filöverföringar) behövs mellan Kundens ”ERP-system” (Affärssystem) och Postens ”WMS” (Lagersystem)
    Sortiment: Beskrivning av sortimentet som skall säljas, och antalet olika artikelnummer som finns till försäljning?
    Leverantörer: Icke EU? Europa? Kvantitet per inköpsorder, eller motsvarande? Intransport i lösa kollin, på pall, i container, etc.?
    Lager: Skall varorna lagerläggas, eller ”gå ut direkt vid ankomst till lager”? Behövs lagring i pallställage, i hyllor, etc.?
    Service: Hur fort skall beställaren ha sin vara, från tagen order tills den finns hos beställaren? Dokument etc. som skall bifogas ordern?
    Returer: Hur mycket returer (t ex 3 – 5%) och orsak till returen (ej uthämtat, byte/reklamation, etc.)?

Kommentera

*