Preconference på Internetretailer i Chicago

Korta snabba anteckning ar från första konferensdagen. Skriver på Ipaden och ännu inte lärt mig hur jag ska länka mm ännu så ni får hålla till godo med detta:)

Äntligen var det dags för start av IRCE 2012. Idag var det sk workshopdag med tre spår:

E-com Technology
Search marketing
E-retailing Profitability

Efter att ha kollat igenom de tre spåren bestämde jag och Mikael Jacobsson från Sapient Nitro att börja med Teknikspåret.

Självklart var och är det mycket prat om Multichannel, Crosschannel och Omnichannel och vad de betyder.

Och också en del av komplexiteten av införandet av detta och vilka krav det ställer på organsiation, teknik mm.

Det som gladde mig mest i dessa föredrag var att de pratade en hel del om logistiken och backend system. Det kändes som att man nu förstått hela vidden av en multichannelstrategi. Det är en utmaning men också vilken formidabel möjlighet en väl genomförd MC implementation får för ökad försäljning. Det verkar vara ett faktum att en kund som är aktiv i flera kanaler handlar 3 ggr mer än en som bara handlar i en kanal.

Sen såg vi fram mot ett föredrag med titeln:

Turning shipping ino a profit center – even when youre offering free shipping.

Tja det gav inte mycket fick väl en bekräftelse på hur viktigt det är att jobba med fri frakt som kampanj och marknadsföringsverktyg, kanske koppla det till ett lojalitetsprogram mm.

Det här ämnet skulle passa bättre i en mindre grupp med stor kundinteraktion, det blir för generellt med ett föredrag om detta för flera hundra åhörare. Att utveckla det här föredraget skulle vara spännande att göra i Sverige.

Nu på eftermiddagen sitter vi på profitability spåret vilket började riktigt bra med ett föredrag av två ehandlare som är besatta av att mäta mäta och återigen mäta allt och involvera alla i företaget kring detta, mycket amerikanskt men också djäkligt intressant. Blev sugen att engagera dessa till vårt eget ehandelsforum i höst, tror det skulle vara nyttigt för alla att höra hur de gör och hur de tänker.

« Previous post

2 kommentarerKommentera →

  1. Det ska bli intressant att följa konferensen på håll Arne så keep up the good work med rapporteringen. Vad ser du själv fram emot mest under konferensen?

  2. Turning shipping into a profit center låter som ett grymt bra ämne för emeet. Intressant ändå hur man kan ge lojala kunder fri frakt och få dem att handla ytterligare och bli trognare.

    Fyll gärna på med mer från dagarna, verkar intressant.

Kommentera

*