Slutspaning från E-handelskonferensen IRCE 2012 i Chicago

 

Ska man sammanfatta IRCE konferensen 2012 väldigt väldigt kort så blir det med dessa ord:

Det är den så kallade ”Martiniprincipen” som gäller

Som vanligt så är det Walgrens som levererar de bästa presentationerna och definitionen av Martini principen.

Det här var den tredje IRCE jag var på i rad och jag har tidigare varit väldigt imponerad av många presentationer vart handeln är på väg och mycket av det som tidigare berättats om har haft ett visst mått av visioner i sig är nu verklighet hos många och det gäller att knyta ihop säcken.

Verktygen finns, och det gällert att få ihop pusslet till att genomföra sina strategier och som en talare sa:

”Kunden skiter i kanaler” 

Många  presentationer var  inriktade på Back-end system och hur man kan och ska mäta.

Ett exempel ser ni nedan från Brian Walkers presentation, hur viktigt och avgörande det är att jobba med API:er i alla delar.

 

och därigenom tekniskt knyta ihop säcken så här:

Det är först när allt sitter ihop och handlaren har full koll på informationsutbytet i alla delar som förutsättningarna finns för att agera på kundernas villkor: När som helst, hur som helst, vad som helst.

Det är då man  på allvar kan börja fundera på att diskutera Dropshipping, det har kommit väldigt långt i US och som jag vet en del jobbar med även i Sverige och många är nyfikna på men om det ska bli stort så krävs det mycket mycket mer förståelse och kunskap hos exempelvis leverantörer/tillverkare  och mycket smidigare informationsvägar.

Ni kan läsa och lära er mer om Dropshipping här eller här.

Har man nu kommmit så långt med integrationer både bakåt och framåt så gäller det också att ha koll på att det man gör är lönsamt? Hur ska man veta att nedanstående bild är sann?

Då måste man kunna mäta och veta vad man ska mäta och hur.

Vi lyssnade på det här företaget

Som har haft en helt osannolik utveckling och som berättade om hur viktigt mätning var för deras framgång.

 

Om inte det ska bli alltför tråkigt att läsa denna långa bloggpost så väljer jag att bara visa ett par bilder från deras presentation men det skulle vara nyttigt för alla att höra hela deras dragning.

 

Här den sista bilden som blir en radioövergång till nästa viktiga ämne.

Nämligen att överkommunicera internt. Det framkom tydligt i flera föredrag hur viktigt det är att ha alla med sig. För hur än duktiga vi är på att integrera, mäta och göra fina planer  om inte alla är med på tåget blir det som jag skrivet och pratat om många gånger: Ingen kedja är starkare än dess svagaste länk. Det blir pannkaka av allt.

Ipad:s intåg på marknaden är en stor möjliggörare till att underlätta detta arbete och samtidigt också en stor möjliggörare att som jag tidigare skrev om att strunta i kanalerna.

Det blir mer och mer vanligt att man utrustar butikspersonalen med Ipad:s för att kunna visa upp hela sortimentet och få kunden lojalare.

Men det räcker inte att ge kunden valfrihet att kunna handla när och hur som helst man måste också ge kunden valfrihet hur varorna kommer till konsumenten. Här  kommer det att hända stora innovativa saker under de närmaste åren. Tidigare och i ganska stor mån även idag så är det mest vanligt att varorna skickas hem till dörren dagtid  i stora delar av Europa och US (Sverige är ett undantag och vi skulle kunna vara ett Best practise på hur man jobbar med utlämningställen) men det finns tydliga indikationer på en stor förändring.

Återigen får Walgrens  tjäna som exempel  på att handlarna även måste tillfredställa konsumentens olika behov på hur man vill hämta sina paket och hur man vill returnera dem.

Ett par andra exempel kommer här:

Det finns till och med en site i UK som talar om vilka retailkedjor som erbjuder ”Click & Collect”

 

Sammanfattningsvis  vill jag säga att företagen och inte minst marknadsföraren och logistikern får bekänna  färg när det gäller att tillfredställa den ”Kanalagnostiska konsumenten”.

Att vara ett multikanalföretag ”på riktigt” kommer att kräva sin organisation och sin väl tilltagna investering, men vad vad har ni för val?

Ett rent e-handelsföretag kan fokusera väldigt mycket tydligare och enklare medan en klassisk fysisk handlare måste bestämma sig om man fortsatt vill väga och bli lönsam även i framtiden. Då är valet enkelt och nödvändigt.  Bort med kanaltänket och tillfredställ konsumentens krav på shoppingupplevelse i tid och rum.

Tittar man på utvecklingen i US  är det fortfarande de rena e-handelsföretagen som växer snabbare än de klassiska kedjorna

På vårt e-handelsforum den 13 september i Malmö kommer ni att få lyssna på en handlare som tagit konsekvenserna av konsumentens ändrade köpbeteende och gått från retailer till etailer. Inbjudan och program kommer efter midsommar.

Det finns naturligtvis massor av mer information och kanske intressantare information från denna konferens som hade ca 175 olika talare på 100 olika seminarier. Vi var flera svenskar på plats (men förvånansvärt få ) och vi täckte upp lite olika delar- Under året kommer det att dyka upp mer information om olika delar som är värda sin egen spaning bland annat om utvecklingen inom  kundlojalitetsprogram. 

Något som inte hör och häpna diskuterades så mycket var betalningsområdet och inte  många utställare inom detta  heller, det var lite förvånande.

 

 

 

 

4 kommentarerKommentera →

  1. Tack Arne!

    Nu fattar jag vad du menar angående plattorna i butiken 🙂

    Bra spaning och intressant bloggpost.

    Vilket svenskt (om inte det finns så nordiskt) e-handelsföretag tycker du är mest likt ett amerikanskt e-handelsföretag? Jag gillar hur amerikaner tänker affärsmässigt. Jag älskar deras service-inställning och kundfokus.

    Jänkarna är minst sagt förtjusta i akronymer. 🙂

    Med vänlig hälsning
    Per på Knivhuset

  2. Tack för den inblicken. Pratade med en kvinna här om dagen som verkligen efterlyste det här med att kunna sitta hemma i lugn och ro och beställa, sedan åka till affären och få sina saker som man kan prova på plats där, och ordna med returer direkt i butiken om man måste. Att dessutom kunna göra det med flera butiker i samma köpcentrum såg hon som en enorm vinst.

    Då plockade jag upp idéen som jag tror vi har dryftat förut. ”Superombud” i alla fall på större orter (men knappast landsorten9 som dels är ombud för alla fraktföretag, men som också kanske kan ombesörja provhytter, och uppackningsborg, som är uppkopplade mot ehandlarna och kan ordna returer direkt etc. En bit högre i värdekedjan, och möjlighet för ehandlare att göra multichannel utan att starta en massa butiker.

  3. arne

     /  18 juni, 2012

    Hej Per jag tycker det är svårt att jmf våra Svenska e-handlare med de amerikanska men precis som du säger är jag också väldigt imponerande av deras afärsmässighet. Jag avstår från att nämna någon i dagsläget. men jag skall tänka på saken lite mer.

    Mvh
    Arne

  4. arne

     /  18 juni, 2012

    Mycket intressant Bernt, sen är jag kanske tveksam till superombud för alla oss logistikföretag samsas, tror att det skulle hämma konkurrensen och utvecklingen. Däremot finns det mycket mycket mer att utveckla tillsammans med ombuden och de saker du nämner känns inte fel.

Kommentera

*