Låt 2013 bli Logistikens år för e-handeln

Innan jag kommer in på vad jag menar med rubriken vill jag först kora segraren i min lilla jultävling som inte blev någon succe som resten av ejulhandeln blev 🙁 två futtiga bidrag kom in och vinnaren blev Norrlands e-handelsdrottning Katrin Lundgren som bland annat driver Gardenhome.

 med detta bidrag som andas omsorg om kunden och bygger lojalitet.

Grattis Katrin och det här kommer på Posten

 Men nu tillbaka till rubriken. Vi har alla varit med om en fantastisk e-handelsjul där många rekord har slagits och e-handeln i Sverige har tagits till en ny platå och jag har fått många frågor från flera journalister varför det blev ett sådant rekord i år. Mitt svar är:

E-handeln har helt enkelt mognat och blivit en naturlig handelsplats för oss konsumenter, märkvärdigare än så är det inte.

För oss konsumenter är det.

  • Bekvämlighet
  • Tillgänglighet
  • Enkelhet
  • Brett och djupt sortiment

som gäller.

Och det har ni handlare gett konsumenten och nu gäller det att fortsätta på den vägen, för konsumenterna är kräsna, otåliga och krävande:)

Konkurrensen från internationella handlare kommer bara att öka och öka och de flesta svenska e-handlare har inte de stora marknadsföringspengarna som många av de internationella spelarna har och då måste man jobba med smart, effektiv logistik som vapen.

Vad innebär det?

Mer Logistikutbildning i alla de e-handelsutbildningar som bedrivs.

Fler vetenskapliga artiklar, forskning som behandlar logistik ur ett multichannelperspektiv.

Jag fick för några veckor sedan av Carl Lumsden Logistikchef på Media Markt  en länk till en rapport som heter:

E-Commerce Logistics:

A Literature Research Review and Topics for Future Research

 Den har undersökt hur många vetenskapliga artiklar som skrivits om retail strategy från ett logistiskt perspektiv  i världen sen 1999. 18 st sen 1999! Inte klokt och jag har även gjort egna undersökningar här , inte heller här är det mycket att hänga i julgranen.

Jag har nämt SiiR i andra blogginlägg och här sker det lovande saker.

Så med den bekräftelse vi fått i december på att handeln står mitt i ett paradigmskifte så borde det ske en hel del även i den akademiska världen kring handel och logistik som kan komma alla handlare till goda och som gör att svensk handel fortsatt kan vara konkurrenskraftig.

Även Branchorganisationer som SDH och Svensk Handel måste utveckla och bistå med kurser, utbildning, seminarier mm kring logistik. Vet att det även här är saker på gång, eller hur Jonas Ogvall VD på SDH?

Jaja, nu frågar ni er vad vi och andra logistikföretag gör åt saken:) Borde inte vi driva logistkfrågorna?Jo självklart ska vi (och gör det).

Vi i posten har redan börjat mobilisera oss och dra slutsatser efter den enorma boomen i december om hur vi skall kunna hjälpa er framåt. Det handlar om allt från API:er, returer, hemleveranser, utveckling av ut/inlämningsställen mm och det här vill vi i så stor utsträckning det är möjligt göra tillsammans med er handlare och andra intressenter i processen. Vi kommer att under året bjuda in många av er kunder till diskussioner om utveckling.

Exempel på det som jag själv går och klurar på är hur vi kan knyta ihop den ökning vi ser på ”hämta/returnera i butik”  med  vår egen process, legkontroll, SMS avisering mm. Konsumenten vill självklart ha stor valfrihet och flexibilitet men det måste även vara enkelt och ”sömlöst” Hur fixar vi det tillsammans?

På de stora e-handelskonferenserna under året vill jag ha se och höra ett  stort mått av logistikrelaterade föredrag.

Får en känsla av att det inte är så ”coolt” med logistikämnen på konferenser. Är det så så måste vi visa på att det är coolt.

Sen är det alla ni handlare själva som måste ta tag i logistiken. Inte bara utifrån fraktkostnaden utan hela den interna logistiken inklusive, lager, plock/pack, layout av lagret mm. Även hur ni beskriver leveransprocessen för mig som konsument är viktigt.

Här är exempel på text som gör att jag tvekar att handla om jag har alternativ:

Varor skickas från vårt lager inom 1-3 dagar. Fraktbolagens sändningstider varierar beroende på bostadsort och kan därför variera

Hur lång tid tar det? Jag vet att den här e-handlaren levererar jättesnabbt och kör allt med oss. Här tycker jag e-handlaren borde kunna våga vara lite modigare.

Jobbar vi bra tillsammans under 2013 så kommer vi att kunna likna e-handelsåret med denna raket.

 Ps Nån som är sugen på friplåtar till Nordic eCommerce Summit i maj?

Skriv en intressant logistikidé i kommentarsfältet så lottar jag subjektivt ut 2 biljetter till de två mest konstruktiva ideérna.

 

« Previous post

3 kommentarerKommentera →

  1. Mashup av Klarnas Checkout med val av utlämningsställe.

    Fyll i e-post -> ger alla uppgifter plus Karta där DU bor och dina närmaste utlämningsställen. Där vi finner Postutdelningsboxar, Butiker, Ombud och Ditt eget hem, för hemleverans.

  2. Det viktigaste problemet att lösa till nästa års julhandel är köerna vid utlämnings-ställena. Folk e-handlar till stor del för att det är smidigt, lång kö vid utlämningen förstör ”kedjan” av smidighet. Det är helt enkelt dåligt för e-handelns image och inte bara under julhandeln. Det är inte ett så stort problem för oss på Patroner.se av flera skäl. Dels är inte julhandeln så het för oss, och dels så skickar vi mycket brev. Det sistnämnda tror jag är en del av lösningen för en del e-handlare. Man kan ju faktiskt skicka ganska mycket som brev. Brev ger den smidighet hela vägen till vara i handen kunden är ute efter med e-handel.
    Dock så måste det gå snabbare att få ut paket på uthämtningsställena nästa år, egna kassor för paket tillsammans med väl utbildad och intrimmad personal bör kunna få upp effektiviteten rejält och därmed minska uthämtningstiden för våra kunder.

  3. Hej Arne!

    Tack för en bra bloggpost. Jag håller med att det satsas för lite på logistik. Jag är en varm förespråkare av att e-handel egentligen bara är vanlig handel och att e:et är en kanal, precis som en butik eller en postorderkatalog.
    Jag tycker det är jätteviktigt att man skaffar sig grundkompetenser inom bl.a. just logistik, marknadsföring, försäljning och sist men inte minst företagsekonomi.

    Min logistikidé

    Ett ambulerande utlämningsställe. En stor lastbil från Posten som åker runt bland de olika stadsdelarna, mötesplatserna, rastplatserna och liknande. Den har specifika platser och tider där den ställer upp och delar ut paket. En sådan plats kan t.ex. vara en stor parkeringsplats, en rastplats eller dylikt. Lastbilen är givetvis utrustad med en varuutlämningsdel.

    Scenario:

    Lastbilen ställer upp på Beckomberga skolans parkeringsplats varje dag mellan 17:00 och 17:20. Boende i Beckomberga som har beställt något kan då kolla sin elektroniska avi och få en notis om att lastbilen står där med just deras försändelse.

    Med vänlig hälsning
    Per Nilsson

Kommentera

*