Handelsresande i e-handel

Nu verkar de flesta handlare ha kommit in i Business as usual efter den intensiva Julhandeln, volymerna är fortsatt  högre än förra året.  Nu tuffar det och går ett tag, efter mars tror jag vi bättre kan se hur det utvecklar sig under året.

Däremot ser och hör jag tydligt effekterna av den intensiva julhandeln på nätet  när jag är ute och träffar kunder och även internt i min egen organisation.

Alla är nyfikna på hur det gick och hur det ska gå. Vad behöver man ta tag i nu!

De senaste två veckorna har varit  intensiva för min egen del, ett axplock nedan:

Programrådsmöte för Logistik och Transport Även här där det (lätt överdrivet) tidigare bara pratats infrastruktur, sjö och järnvägstransporter har man fått upp ögonen för logistikens betydelse för en utvecklad e-handel.

Inspirerande möte med Fredrik Goldberg-Löwe tidigare VD på Schenker Privpak som jag tidigare bara haft en formell kontakt med men som numera ansvarar för affärsområde e-handel hos Knowit.

Bra att traditionella IT konsulter tar in Logistikkompetens, det borde fler göra. Vi hade en lång och bra diskussion om olika leveransalternativ och fri frakt kontra fraktavgifter kopplat till dessa.  Det kan komma ut något bra av det framöver.

Uppstartsmöte för vårt eget Ehandelsforum. Vi har en kanonidé, om den går i lås kommer den  att locka topmanagement hos både detaljhandlare och e-handlare.

Inom kort kommer vi ut med mer information men det kommer att bli Gööööteborg!  Troligen i början av september.

Sen blev det en resa till Jönköping där Almi bjudit in mig och allas vår Tonerkungen som driver Tonerlagret till att hålla låda- Det var så många som anmälde sig att vi fick köra dubbla pass. Rikard gav tips och trix om att bedriva e-handel och jag talade om hur viktig logistiken är för e-handlare.

Sen blev det full fart upp till Djurönäset i Stockholms skärgård där Posten Logistik Produktion hade kickoff och konferens. Där höll jag en föreläsning om hur viktigt det är med rätt attityd och hög kvalité och att vi redan nu rustar för nästa julhandel.

Visade en bild på Ahmet som blev kung bland alla ehandlare efter ett inslag på SVT:s ABC. Här kan vi snacka om rätt attityd.

Efter lite eftersnack och paneldiskussion, snabbt in till Kungsgatan i Stockholm, därefter dragning för ett stort mediahus ledningsgrupp. Stort intresse och jag märker hur det smids planer, nickas och och funderas över hur mina tankar överinstämmer med deras egna tankar.

Sen blev det helg och en traditionsenlig Västerbottenbuffé med några vänner på Grand Hotell.

Den senaste veckan har om möjligt varit ännu intensivare.

Genrep inför nästa vecka då vi träffar de flesta av våra ombud under en turné i Göteborg, Malmö och Stockholm.

Jag kommer att fokusera på service och attityd och utifrån konsumentdrivkrafterna nedan:

 

Kunderna efterfrågar valfrihet och hög tillgänglighet när det gäller utlämningsställen och det måste vi tillhandahålla om vi skall hålla hög fart i e-handelsutvecklingen.

I tisdags var jag inbjuden att prata inför en stor detaljhandelskedjas styrelse. Ibland brukar jag påstå att kompetensen för e-handel och nya kanaler inte är så hög i ledningsgrupper och styrelser men här kom ett ordentligt undantag.

Riktigt hög kompetens hos alla och en bra spänst i diskussionerna. Den här kedjan kommer att lyckas bra!

De har en tydlig målbild, bygger elefanten i bitar men är väl medvetna vad som behövs göras och hur de skall gå framåt, givetvis är det grynnor och skär men dialogen mellan VD och styrelse  verkade fungera klockrent.

Snabbt tillbaka till jobbet för möte med Sarah Wittbom och Lena Nilsen från Nordic eCommerce Knowledge om vårt samarbete och upplägg på Summit i maj. Ni har väl köpt biljett?

Efter det blev det Djurönäset igen, nu var det Posten Logistiks säljkår som hade konferens och kickoff, körde igenom hela säljkåren på fem föreläsningar om e-handel. Jag gav dem en bild av utvecklingen och propagerade för hur viktigt det är att vara påläst om ehandelsutvecklingen mm.

Far och Flyg till västra Sverige! Stor förmån att få närvara och tala på ett av Sveriges största e-handelsföretags Kickoff och konferens. Det gav mig mycket att få lyssna till deras framtidsplaner och utveckling, det här kommer vi tillsammans ha stor nytta av framöver.

Det är precis så här jag vill jobba, djupt samarbete där båda parter bjuder upp till dans. Kanon!

På väg hem träffade jag en gammal bekant från Mora,  Katarina Knutz som är mångårig VD för RFSU AB. De har valt att inte sälja genom  egen webbutik utan genom återförsäljare. Hur som helst, många år sedan vi träffades men visst är det konstigt med vissa gamla bekanta  känns det som  det var igår. Glatt möte blev det och lite utbyte om vad som hänt i Morabygden:)

Fredagen, möte med Per Ljungberg om e-barometern Q4 som vi vet många väntar på. Ni får vänta ett tag till men den som väntar på något gott…

Appropå e-barometern såg jag i senaste Market att Capgemini har gjort en stor undersökning.

Jag ställer mig tveksam till att vi svenskar skulle vara så rationella och jaga lägsta pris som undersökningen säger men den skall bli intressant att läsa.

På eftermiddagen besökte jag Fyndiq alltid lika roligt och intressant att träffa Fredrik och Dinesh nedan i bildens förgrund.

En annan intressant och lite provocerande skrift kom från GSI för ett par veckor sedan och där åtminstone fick jag uppfattningen om att exempelvis ”click and collect” ifrågasattes. GSI följde upp sin lilla skrift med ett webinar under ledning av författaren och webinaret var riktigt bra. Det handlade om fördelar nackdelar med nedanstående bild och prioriteringsordning.

Har ni möjligheter så försök att få tag på webinaret i efterhand.

Det framgår klart av webinaret att ”Ship from Store” är prio ett. Det ställer i sin tur stora krav på logistiken men ger samtidigt fördelar som att kunna erbjuda ett bredare och djupare sortiment än vad som annars är möjligt för ett multikanalföretag med ett lager för butiker och ett annat för ehandeln.

 

Ja, den här bloggposten visar  ungefär på hur veckorna gestaltar sig för mig . Bozze Zetterqvist en gammal kollega som nu jobbar på Mysigma  kallade mig Sveriges största kopplare (pimp).

Att bygga nätverk, koppla samman  människor,  arbeta för att utveckla handeln i Sverige genom internt och externt arbete, det är livet det.

Ps I mitt förra blogginlägg lovade jag at lotta ut två biljetter till Nordic eCommerce Summit. Det kom tre förslag och därför får alla tre varsin biljett. Grattis Bengt, Patroner Ola och Per.

 

 

 

 

 

Next post »

Kommentera

*