Fortsatt stark e-handelsvåg

 Så var rubriken i lördagens nummer av Dagens Industri där jag hade förmånen att bli intervjuad av Martin Hävner.

diartikelbild

Nu när de flesta av oss har börjat jobba igen efter en fantastiskt fin svensk sommar gäller det att kavla upp ärmarna igen.

Ovanstående gäller förstås inte alla entreprenörer som som inte har fått så mycket semester som vi tjänstemän på stora företag 🙂

Ja vad kan jag då se i spåkulan framöver?

Ingen tvekan om att den starka tillväxten i e-handeln kommer att hålla i sig men för den skull får man inte ligga på latsidan och tro att det rullar på av sig självt.

Om jag tittar bakåt på halvåret som har gått så står det helt klart att många retailföretag äntligen har fått ändan ur vagnen och på allvar börjat titta på en multikanalstrategi.  Flera har även gått från ord till handling och dragit igång projekt.

När dessa retailföretag kommer upp på banan får jag hoppas på att de gör rätt från början och ser helheten och utgår i från kundens upplevelse av varumärket och har en holistisk syn och inte blir fast i ”kanaltänk”.

Och den upplevelsen kan även se olika ut beroende på vem man är. Exempelvis läste jag en bloggpost om en man i 40 årsåldern som gillar Hollister och dess produkter men som definitvt inte är målgruppen Hollister vänder sig till för att få trafik till sina fysiska butiker. Han skrev också att han absolut inte gillar att gå in i deras affärer. Mörka, hög musik och med begynnande dålig syn har svårt att orientera sig, dessutom var det ett tag sen han hade ett sexpack till mage. Gå in själva i en Hollisterbutik ni som inte redan gjort det.

Inte ens jag en man i mina bästa år 🙂 skulle vilja promenara ut med en sån här kasse:

hollister 3 74cc7ddddaf41ca24d2e9f3e1d72cb58

Däremot så har Hollister Uk en utmärkt webbutik med alla de produkter han gillade men utan alla attribut de fysiska butiken har ändå speglar webbutiken de fysiska butikerna i färg och form.

hollisterweb1

Vad jag vill få fram med det är att förstå att man ska finnas tillgänglig för köp överallt och att man i Hollisters fall utan att göra våld på sin uttryckliga målgrupp ända kan bredda sig till nya målgrupper.

En annan notering jag gjort det senaste året är att många ledningsgrupper och styrelser saknar e-handelskompetens i ett lite större strategiskt taktiskt perspektiv och tyvärr finns det väldigt få personer med den kompetensen idag,  här finns det väldigt mycket mer att göra där akademien ex Handelshögskolan, universiteten och näringslivet borde samverka mycket mer för att få fram hög kompetens.

Det här borde Svensk Handel driva på och prioritera högt.

Jag känner att det är så många olika saker som behöver utvecklas och investeras i men förstår givetvis att allt inte går att göras på en gång men är det något som kommer att behövas satsas  pengar och resurser resurser på framöver så är det de logistiska processerna.

”Disruptiv” är ett engelskt ord som har används flitigt genom åren när det gäller internet och betyder väl att hjulet uppfinns på nytt men i en annan tappning. Logistiken kanske inte kommar att utvecklas mot att vara/bli disruptiv snarare kommer logistiken framöver att utvecklas på ett revolutionerande sätt som nedan.

”In contrast to disruptive innovation, a sustaining innovation does not create new markets or value networks but rather only evolves existing ones with better value, allowing the firms within to compete against each other’s sustaining improvements. Sustaining innovations may be either ”discontinuous”[1] (i.e. ”transformational” or ”revolutionary”) or ”continuous” (i.e. ”evolutionary”).”

Detta drivet av konsumenternas krav på ökad snabbhet och tillgänglighet. Läs här.  En uppsjö av mer eller mindre innovativa och kreativa ideér. Det här sätter naturligtvis också stor press på oss som logistikföretag att bli mer snabbrörliga och innovationsbenägna.

Samtidigt som man ska vara förändringsbenägen och nyskapande måste man också trimma sina egna logistikprocesser och identifiera flaskhalsar.  Kunderna kommer hela tiden att kräva ”more for less” så samtidigt som man trimmar sina processer måste man även ska värde och snabba leveranser är definitivt värdeskapande.

Fri frakt eller inte

So the provision of free delivery and the fact that it can rapidly erode margin has been a key commercial tension for the sector. The fact that Amazon is taking this away is either or both an indication of a move to more sustainable economics or a statement of its leadership in the online industry.”

När det gäller framtiden för fri frakt och fria returer är det oklart vart det tar vägen men det faktum att Amazon börjar ta betalt för frakt för vissa saker kanske, kanske är en liten fingervisning om att en viss tillnyktring på marknaden. Läs den intressanta artikeln här.

Övrigt

HM har nu lanserat sin webbutik i US. Läste någonstans att amerikanska analytiker var ganska ljumma och menade att det inte skulle påverka HM:s lönsamhet speciellt mycket, det tror inte jag, det bygger jag på konsumentens krav på tillgänglighet och USA består inte bara av storstäder där konsumenten lätt når en fysisk butik, jag tror det kommer att ge ett gott bidrag till HM:s lönsamhet och försäljning och varumärkesbyggande.

Jag har berömt dem på twitter men passar även på att göra det här. http://www.ehandel.se/ Vilken omvärldsbevakning! Ett frimärkshäfte kommer med Posten:)

Malin Sundströms blogg

Hur hinner människan med? Intressanta bloggposter i princip varje dag och samtidigt klara av att vara en av Sveriges främsta forskare. Pust blir frusterande när jag får prestationsångest över att jag bloggar för sällan:)

Nedan är saxat från ett av Malins senaste blogginlägg.

”Om det nu är så att kostnadsfördelarna för svenska e-handelsföretag börjar försvinna – ja, då kan vi också fundera över om e-handelstillväxten kommer att fortsätta. Eller så kanske det blir så att Sverige blir intressant för de stora jättarna, jag tänker på eBay, Amazon, Tmall och Taobao m.fl. Och då kommer vi svenskar att få en ny e-handelsvärld…på gott och ont.”

Ja Malin så är det nog. Jag är är övertygad om att marknadsplatserna har framtiden för sig och därmed också många hadlare som kan dra nytta av att sälja genom dessa.

Avslutningsvis så vill jag bara säga att det har varit si och så med min löpning senaste året och att resultaten därför har blivit därefter men nu djäklar är jag på G. Nästa lördag smäller det. Skåla Rett upp.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2 kommentarerKommentera →

  1. Hej!

    Tack för en grym blogg! Jag är lite kluven till multikanalsstrategin. Det finns visserligen märken och produkter som kan få ut grymt mycket av en fysisk och digital närvaro (som ditt exempel). Men jag tror även att vissa ehandelssidor kan förlora sin edge om de även börjar öppna fysiska butiker (det är trots allt två väldigt olika fenomen med olika för- och nackdelar).

    Mvh
    Victor Björklund

  2. Hej.
    Tack för en spännande blogg. Tänkte bara tipsa om http://www.smartster.se, ett helt nytt koncept för mig. Samtidigt är det väl en förväntad vidareutveckling av de olika dealtjänsterna. Men det är ett spännande företag när man pratar om e-handel.

    Vänligen,
    Erik

Kommentera

*