Längtan till nästa E-handelsköp

Jag brukar ofta och gärna prata om emballagets viktighet när det gäller e-handel, generellt tycker jag den här frågan fortfarande är underskattad och ser ofta skrämmande exempel på många e-handlare slarvar med emallaget och inte förstår hur viktig komponent det är för köpupplevelsen.

Jag tog kontakt med Per Häggkvist på Boxonpak som jag känner stort förtroende för om inte han kunde gästblogga i detta ämne. Per kände sig lite osäker på sin skrivarkunskap men tyckte hans kollega Mikael skulle skriva istället.

Mikael Karlsson

Mikael är inte bara en duktig säljare av förpackningar mm, han är även en passionerad jägare, så den här bilden passar bra nu när älgjakten närmar sig.

Lilltjur´n på Fransches myra

  Här kommer Mikaels lilla historia.

–         Ni har ett paket att hämta ut hos ICA kvantum.

Så står det på den lilla lappen som just landat i vår brevlåda. Det är också den enda avisering jag fått om att någon i familjen beställt något från internet. Hunden tittar upp med sina bedjande ögon och jag säger – Du är i vart fall oskyldig till det här.

Paketet hämtas ut och en liten ceremoni startar vid köksbordet. Namnet på lådan känner jag igen, vid det här laget kan jag också alla kommentarer som kommer utropas under den pågående ceremonin. Paketet öppnas med varsamma händer och först utropas – De har skickat med en dubbeldajm!!! Denna lilla gobit ligger prydligt ovanpå en full dokumentation om hur varan kan returneras ifall det inte faller familjemedlemmen ”på läppen”. Sedan viks det omsorgsfulltskyddande silkespapperet åt sidan och produkten visar sig i all sin härlighet.

–         Åhhhh va snygga de är!!

Jag har ibland lite nyfiket frågat

–         De återkommande leverantörerna hem till vår brevlåda, har de verkligen de bästa priserna? Har du kollat mot Price Runner?

Kära läsare, jag har bara en kommentar

–         Om blickar kunde döda

För mig som jobbar med emballage har det här varit otroligt fascinerande. Det är ju vid dessa återkommande ceremonier hemma vid köksbordet som jag insett att emballagets utformning, stil, är otroligt viktig. Att emballaget faktiskt är den enda fysiska kontakt som E-handlaren har med sina kunder.

Men det är också viktigt att produkten packats på ett sätt som motsvarar användningsområdet för produkten. Emballaget måste signalera de förväntningar kunden har. Hade t.ex. ovan nämnda förpackning dykt upp tillsammans med de motorcykeldelar jag ibland beställer via internet kanske jag reagerat med förvåning. Allt handlar om vilken bild man vill förmedla, vilka förväntningar man vill skapa. Men att inte skapa en längtan/förväntan till nästa köp, varför skulle jag som kund då återvända?

 Med vänliga hälsningar

Mikael Karlsson

+46 703 29 44 38
+46 703 29 44 38
www.boxonpak.se
Boxon Pak AB, Hallvägen 5
931 36Skellefteå

 

.

Kommentera

*