Omnichannel i olika former

Läser i fredagens DI att Casten Almqvist, vd för TV4 funderar på att göra TV-shop 2.0. Det tycker jag han gör helt rätt i men jag tycker han ska hoppa över 2.0 och gå direkt på TV-shop 3 eller 4.0 för så långt efter ligger TV shop konceptet i Sverige idag.

tv4

 

En del av er har hört mig tala om HSN, Här kan vi snacka om TV Shops utveckling och jag är övertygad om att TV4 har bra koll på HSN och har de det inte så bör de läsa vidare här.

hsn1

Webshop, TV kanal och sociala kanaler kryddat med en rejäl portion Gamification i form av Arcade gör att vi aldrig behöver ha tråkigt på HSN. Dessutom har de på ett mycket bra sätt integrerat alla delar till en Omnichannel upplevelse vilket det är få företag som lyckats med.

Här nedan kan ni dessutom se en  mycket bra intervju med HSN:s CEO Mindy Grossman. Notera  hur Mindy trycker på hur viktigt det är med internkommunikation och att bygga en företagskultur.

http://www.youtube.com/watch?v=RVdbB6dY3wU

Ett annat företag som jag är imponerad av är Wallgrens. Jag har bloggat om dom  och pratat om dom i olika föreläsningar ända sedan jag hörde deras ecommanager föreläsa på IRCE 2011.

walgreen

Och nu på lördagsmorgonen låg jag i soffan och kollade in vad som sagts på Shop.org stora konferens i veckan och ser till min stora förtjusning att hela Gregory Wassons föreläsning finns att se och lyssna på.

2009_wasson

I mitt tycke en helt fantastiskt intressant föreläsning om strategi, ledarskap och organisation. Föreläsningen är nästan en timme men det är värt varje minut och inte minst Q&A i slutet då är även Sona Chawla, President e-commerce  är med.

Sona

Här är länken:

Det som jag tycker är så bra i både Mindys intervju och i Gregorys föreläsning är att de är så medvetna om vad som krävs för att lyckas,  och att de även genomför sina  strategier.

Och en stilla undran är varför vi inte kommit längre i Sverige när det gäller Omnichannel? Vad är det som hindrar oss? Vad tror ni?

Lyssna speciellt på Q&A med Gregory. Där finns svaret tror jag.

 

 

 

 

 

Kommentera

*