The Delivery Conference

Tänk en hel e-handelskonferens med fokus på sista milen.

Ja det var vad jag var på i London 4 februari. Arrangör var Metapack som är UK.s största TA leverantör.

bild

Mitt betyg på konferensen var 10 av 10 e-handelspaket. Fokus var på sista milen men självklart behandlas hela e-handelsprocessen.

Under dagen lyssnade jag på 14 förstklassiga föredrag.

Jag har understundom beklagat mig på brist på kunskap om e-handel på CEO, ledning och styrelsenivå inom svensk handel. På den här konferensen var det tvärtom, här gick det upp CEO efter CEO från logistikföretag, retailföretag och e-handlare och briljerade, det är jag inte van vid, har fortfarande en  känsla att många handlare i Sverige inte riktigt tar digitaliseringen på allvar.

Vad var då de viktigaste insikterna?

Ett ord återkom väldigt ofta: Reliability. För att lyckas så måste konsumenten känna tillförlitlighet, att varor finns på lager, att jag kan lite på att leveransen kommer när den ska mm.

Leverans 7 dagar i veckan, både handlare och logistikföretag var helt eniga om att det går i den riktningen.

Dynamic Delivery Options, kanske lite reklam för Metapack men med den uppsjö av leveransalternativ som erbjuds och kommer att behöva erbjudas så är det nödvändigt att vara mer dynamisk när det gäller att presentera relevanta leveransalternativ.

Det värsta som kan hända? OUT OF STOCK

”Clear Authority”, både Carphone Wharehouse och Wiggle framhävde hur viktigt det är att ta expertrollen för att lyckas.

”Share Assets och collaborating around PUDO”.  Det kommer att krävas samarbete mellan olika parter, ingen kommer att kunna ha råd och kraft att själv äga hela kedjan.

I UK växer Pick up och drop off så det knakar, allt för att tillfredsställa konsumentens behov av tillgänglighet och bekvämlighet. Ni kan läsa lite mer  och även se en kort video här.

Jag gjorde även ett studiebesök det gigantiska köpcentret Westfield i Shepards bush där har de introducerat Collect plus för några veckor sedan, de har t.o.m provhytter där kunden kan prova och returnera direkt om det inte passar. Den här servicen förväntar jag mig hos svenska köpcentrum också.

Jag tycker vi har fina ombud men det här slår nog allt:)

Click-and-Collect-at-Westfield1-300x199

 

M&S i Westfield erbjuder även de en räcka olika alternativ och marknadsför det bra utanför ingången på parkeringsdäck.

 

Ja det var lite spaning från TDC 14 . Här kan ni se programmet och här en bloggpost från Metapack.

 

 

 

 

« Previous post
Next post »

Kommentera

*