Ebarometer mm #blogg100 nr 4

årsrapport

Bilden är från morgonens (4/3) presentation av Ehandeln 2013 här på Postnords huvudkontor i Solna med drygt 150 gäster.

Programmet var i flera delar.

1 Presentation av själva rapporten.

2 Paneldebatt: Jag själv, HUI och Svensk Digital handel

3 Paneldebatt nr2: Jag själv, Elgiganten, Bubbleroom och Steen & Ström

Inledning och avslutning av vår VD och koncernchef Håkan Ericsson

Allt under ledning av vår presschef Per Ljungberg. Paneldiskussionerna

Jag ska här försöka återskapa svaren på de frågor jag fick från Per de två paneldebatterna. 

Per Ljungberg

Låt oss börja med att summera e-handelsåret 2013?

 Hur skulle du vilja sammanfatta e-handelsåret 2013?

Ett kolossalt starkt år där äntligen detaljahandeln med bas i fysisk handel förstått att kunderna vill ha mer tillgänglighet och bekvämlighet och därigenom har många börjat resan mot Omnichannel.

Du reser ju runt väldigt mycket i landet och föreläser och träffar e-handlare. Hur du stämningen är bland aktörerna i e-handelssverige? Vilka frågor är det som diskuteras mest?

Logistiken. Nu har alla förstått hur viktig logistiken är. Men sen är det en bra bit att gå från ord till handling för oss alla. Vi behöver jobba mer tillsammans för att

Självklart diskuteras lönsamheten och jag tycker gapet ökar mellan de som har resurser att satsa och de som kämpar i den så kallade långa svansen

 Julen är ju även PostNords högtidsstund. Under 2012 överraskade ju även vi av att e-handeln gick så otroligt starkt och eftersom julen var på en måndag var det ju väldigt hektiskt hos ombuden helgen före jul. Vilket är ditt intryck av julen 2013 och vilka lärdom kan vi dra av det?

I år var alla beredda på anstormningen och generellt så gick julen mycket bra, det var en jämn hög försäljning under längre tid 2013 än det var 2012 men nu är det viktigt att vi inte pustar ut och tror att det kommer att funka lika bra 2014, det krävs att vi utvecklar tillgängligheten mycket mer och gör det smidigt för konsumenten

Vi har sett många exempel på hur traditionella kedjor inom kläder och skor satsar mer på internet och nu ser vi också mer traditionella e-handlare satsa på fysiska butiker. Vad tycker du är mest intressant av det som just nu händer inom e-handel av kläder och skor?

Precis som du säger så är det framförallt kläder skor som kommit kanske längst när det gäller Omnichannel och som har väldigt goda förutsättningar att briljera i att ge konsumenterna en bra köpupplevelse. Det är fortsatt kläder skor som driver utvecklingen av e-handeln.

Den andra riktigt stora nätaktören i Europa på klädsidan är ju Asos? När tror du vi kommer se en satsning från deras sida på svenska marknaden?

 Tror det kommer att ta något år till, de måste anpassa sig ännu mer till den svenska konsumenten när det gäller levereringsalternativ exempelvis. Men ett tips är att kolla in hur de arbetar med sina transaktionsmejl. Outstanding i köpupplevelse!

Jag läste i artikel att Jonas Arnberg på United Minds sa att nästa steg för e-handeln sker när det dels lossnar för livsmedel och när Amazon etablerar sig på allvar i Sverige. Nu sa du i förra veckan att du tror att Amazon kommer om något år och jag såg även att Jonas tyckte det lät rimligt. Vad kommer en etablering av Amazon innebära för e-handeln i Sverige?

Inititalt en väldig rädsla från både stora och små handlare, på lite längre sikt tror jag att många mindre kommer att se Amazon som en frälsare som kommer att ge många mindre handlare hjälp med att synas och upptäckas av konsumenterna. Se på Tysklandsutvecklingen, 42 % ökning 2013!

Du skrev nyligen på din blogg – e-handelsbloggen – att du varit i England och besökt ett köpcenter där de introducerat Collect Plus och där de t.o.m har provhytter där kunden kan prova och returnera direkt om det inte passar. Kan du berätta lite mer om det? Och såg du något annat som du tycker brittiska köpcentrum gör idag för att underlätta för e-handel som du saknar i Sverige?

Westfield i Sheppards Bush. Framförallt var det just avhämtning i köpcentrumet som stack ut så värst mycket digitalt i butikerna så jag inte

Du har tidigare varit väldigt kritisk när det gäller hur de traditionella kedjorna marknadsför sina e-handelssajter. Du har kritiserat att det är få digitala hjälpmedel i butikerna, få hänvisningar till webbutiker och att personalen har bristande information och utbildning. Hur tycker du det är idag?

 Inte mycket bättre, här mäste det till stora insatser för att få hela personalen med på banan, kanske mindre av tekniska hjälpmedel utan mer av utbildning för ett större engagemang, förståelse och motiverade medarbetare.

 

Du uttrycker i e-barometern att du är förvånad över att inte fler företag mobilanpassat sina sajter. Men samtidigt går mobila handeln trögt i Sverige. Behöver man verkligen hänga på tåget nu, och vad riskerar man om man inte gör det?

Vi bär på smarta telefoner nästan dygnet runt och sitter hemma i soffan eller fåtöljen med våra läsplattor  så jag tycker det är en självklarhet att vara sökbar i mobila kanaler men hag har också respekt för företag som prioriterar annat före mobilanpassning men under 2014 vill jag definitvt se högre siffror på att företagen har mobilanpassat sina webbutiker.

Jag talade lite kort om e-handelsanalysen tidigare. Kan du ge några konkreta exempel på hur ett e-handelsföretag kan jobba med den?

Som ett mycket starkt bas verktyg till en bra kundsegmentering det kommer att krävas om man ska lyckas. En kombination av vår E-handelsanalys och Google analytics ger bra förutsättningar för lönsamma affärer.

Varannan konsument anger att det är mycket viktigt att de själva får välja leveransalternativ. Hur bra är vi på att leverera här och vad gör vi för att underlätta för e-handlare att kunna erbjuda det för sina kunder?

Vi är bra på att levererar i brevlådan och till ombud men det kommer inte att räcka med det vi måste bli ännu mer lyhörda och föra in mer köpupplevelse i leveransen.

 Hemleveranser har ju varit väldigt mycket hett ett tag nu. Vilka reaktioner får du från e-handlare när det gäller ökade förväntningar på hemleveranser?

Både och, vet inte hur mogen marknaden är för storskalighet, tror det här skiljer sig även regionalt och ett mycket starkare krav på hemleveranser i större städer. 

 

 

 

Kommentera

*