E-handelsutveckling

Igår beslutade jag mig för att dra mig ur #blogg100.

Att göra 100 blogginlägg på 100 dagar kändes redan från början som en gigantisk utmaning, men man måste testa och våga prova. Jag var från början rädd för att det skulle bli mer kvantité än kvalité och mina farhågor besannades, jag känner mig inte riktigt nöjd med de flesta av mina 10 inlägg.

Därför kommer jag forsättningsvis skriva när jag känner att jag har något att förmedla som kan ge er läsare något att fundera på som kan utveckla er affär.

Nog om detta. Igår var jag och pratade förpackningar på Pacsems årliga konferens i Karlstad. 

Det var som jag till publiken första gången på 14 år som jag föreläste på en förpackningskonferens.  Jag tycker det finns mycket mer att göra när det gäller förpackning/emballage utveckling inom e-handel och att branschen borde kunna lägga mer fokus på e-handeln med tanke på den fantastiska utvecklingen vi ser.

 Inte bara försäljningsmässigt utan även tekniskt, maknadsföringsmässigt, designmässigt mm och jag tror att emballagebranschen skulle utvecklas snabbare om man såg e-handeln som ett satsningsområde som även skulle spilla över på andra branscher som är i behov av emballage.

Vi får se vad det här leder till men redan nu är jag även bokad att föreläsa på en annan konferens som anordnas av Packbridge.

Jag tror också att Klas och hans gäng i Lund/Helsingborg med sin tillämpade forskning kan göra mycket för emballageutvecklingen, jag vet att de uppskattar förslag på forskning på området,  har ni intressanta ideér så kontakta gärna dom.

Vad har fredag den 14 mars haft att bjuda på?

Jo idag har jag stött på en sak som åtminstone för min egen del är relativt nytt inom e-handel.

För några dagar sedan fick jag ett mejl från Catrine Welander som jag känt i flera år och som bytte jobb för ett par månader sedan. Catrine är nu KAM Ecommerce Nordic på Electrolux Hemprodukter AB.

 

 Catrine

Hon bjöd mig på lunch idag och berättade mer om vad rollen innebar. Hon ska sälja in Electrolux hemprodukter till E-handlare som säljer vitvaror. Inte bara sälja in utan rådgiva och hjälpa E-handlare så att produkterna på bästa sätt beskrivs och visas i webbutikerna.

Bra initiativ av Electrolux och bättre person än Catrine i den rollen får man leta efter, hon har gedigen kunskap och kontakter inom e-handeln och den här typen av roll måste det finnas fler av. Den kommer att hjälpa e-handeln att fortsätta utvecklas starkt. Kontakta era leverantörer och berätta om Electrolux intitiativ och ställ krav på att få samma hjälp.

Jag ser det här som en del i ert företags Content Marketing som ni för övrigt kan beställa och läsa mer om här.

Cover

Next post »

En kommentarKommentera →

  1. Att skriva 100 blogginlägg på 100 dagar låter riktigt ambitiöst, men jag misstänker att de allra flesta som försöker sig på detta inte kommer att lyckas hålla kvaliteten så hög i alla inlägg. Fullt förståeligt, och nästan beundransvärt med andra ord att inse detta själv och dra sig ur ”i tid”, så att säga, haha! Man hade nästan önskat att fler gjorde likadant… (ingen nämnd, ingen glömd)

Kommentera

*