Let´s get it done

Maj är den intensivaste månaden på året för mig och många, många andra, massor med konferenser, möten till höger och vänster, både interna och externa. Alla vill få allting gjort och sagt under en månad verkar det som.

De externa möten med företag jag haft under maj har varit väldigt givande med en mycket tydlig agenda med syfte att:

Let´s get it done. Från ord till handling vilket gläder en gammal räv inom ehandel/omnichannel.

Jag ser ljuset i tunneln när det gäller detaljhandelns insikt om ändrad rikning där det digitala står i fokus och många har en klarstrategi och plan hur man närmar sig ”Omnichannel” och aktivt arbetar för att ge konsumenten en sömlös köpupplevelse var när och hur konsumenten vill handla.

Vad konkret gör de då?

Allt från att aktivt jobba med en bättre kundsegmentering till byte av ERP system till att erbjuda mig som kund större valfrihet i leveransen och fundera över hur man tar hand om returer mm.

Det är kort sagt en stor lycka att vara ute bland styrelser och ledningsgrupper och höra att de nu tar Omnichannel på allvar.

Även här på Postnord kokar det av aktiviteter för att paketera, kvalitetssäkra och utveckla lösningar till ehandel/retailföretag.

Sedan två månader har jag 13 kollegor med hög kompetens som brinner som svetslågor för ecommerce och Omnichannel under ledning av Annemarie Gardshol

annemarie-gardshol

 

Men hur låter det på konferenserna där företagen lämnar slutna rum och plötsligt ställs inför en publik som kräver transparans, råd och dåd och hjälp till för hur de ska tackla utmaningar på vägen?

Läste nedanstående krönika av Judith i senaste numret av Market och samma reflektion som Judiths kollega gör jag med.

judith

När kollegorna frågar hur det var på konferensen så tänker jag lite som Peter att:

– Gårdagens konferens behandlade ungefär samma trender som man fokuserade på förra året. Och året innan det.

Med tanke på det driv det är i företagen så är det dags att förändra upplägget på konferenserna  med mer fördjupning i olika delar, en större öppenhet kring utmaningarna, det kanske inte blir lika ”inspirerande” föreläsningar men det ger mer insikt och kunskap om hur vi alla knyter nävarna och unisont utbrister:

Let´s Get It Done!!! ( i hög grad i samverkan med varandra).

Ps

Uttrycket Let´s get it done kan symboleras av den här bilden. På Nordic ecommerce summits award middag hade de dukat fram massor med ingridienser till bakning (ett stort intresse hos mig) och ställd inför faktum så var det bara att Let´s get it done

bomben

Resultatet blev Schwedenbomben (som de kallas i Österrike av någon outgrundlig anledning).

Den som intervjuar mig är the one and only, Tonerkungen som driver Tonerlagret

 

 

 

 

 

 

« Previous post
Next post »

Kommentera

*