Amazon på IRCE Chicago

Har ägnat hela första dagen på IRCE till att lyssna på konsulter som är helt inriktade på Amazon och hur man lyckas med att använda Amazon som säljkanal och handlare som vittnat om hur de jobbar med Amazon som huvudkanal.

Dagen gav en hel del intressanta insikter och stärkte mig i min åsikt om att marknadsplatser kommer att spela en avgörande roll för e-handelsutvecklingen i norden.

En intressant sak är nedanstående bild.

bild (4)

Jag har för mig att det i Sverige är ca 85 % av konsumenterna som först går in på Google. Det här ett bra exempel på hur revolutionerande det skulle vara för handeln om och när Amazon etablerar sig på den svenska/nordiska marknaden.

En annan intressant sak är Amazons affärsmodell.

bild (3)

En spännande effekt av detta är att marginalen sjunker men volymen går upp och på Wallstreet har börsen gått upp ca 75%. Som Jeff B säger:

”Your margin is my opportunity”

Idag står Media för 35 % av  försäljningen och resten så kallad EGM för 65 %. Den som förklarar vad EGM står för i en kommentar belönar jag med ett frimärkshäfte.

60% försäljning sker i US och resten internationellt.

Amazon och Logistik

Amazon satsar stora summor på att bygga upp ett finmaskigt nät av lager i syfte att få en så snabb lageromsättningshastighet som möjligt och snabba leveranser. Det är därför viktigt för de som använder sig av FBA (frimärkshäfte till den som listar ut vad det betyder) att inte använda sig av Amazon för long tail produkter, det straffar Amazon direkt med högre pris.

Som ni alla vet så satsar Amazon stort på Amazon fresh och den som föreläste berättade att på gatan utanför hans kontor i SF är det idag lika vanligt med nedanstående gröna bilar som UPS bruna bilar.

Men det kostar Amazon stora pengar att ha en egen flotta av bilar och därför ytterst viktigt att kunna kombinera leveranser av dagligvaror med vanligt gods, ni kan se hur bilarna är stripade här.

bild (2)

 

Feedback management

”Price is not always the issue, reputation is”.

En av de absolut viktigaste sakerna att jobba med om man säljer genom Amazon är att så långt det är möjligt vara 100% positiv i feedback från kunderna. Kunderna läser inte feedbacken utan går på antal stjärnor. Det har även en avgörande betydelse om ens Buy Box ska ranka högt.

Amazon är så otroligt noga med alla detaljer och utgår hela hela tiden från konsumenten och det är som en följd av detta jag tror Amazon skulle lyfta e-handelsutvecklingen på vår hemmamarknad,  då skulle vi alla bli tvingade att vara  mer innovativa, förändringsbenägnare mer konsumentorienterade mm.

En konsult pratade också om skiftet från Big data till intelligent data. Amazon har nu ca 350 dataforskare anställda och konkurrenter som ebay, apple, google med flera inte en bråkdel av detta.

Man kan tro att Amazon bara har ett antal tjänster och produkter och kommer med nya saker hela tiden hipp som happ och förledas tro att de inte har så mycket tanke med det,  inget kan vara så fel, de har en mycket sofistikerad strategi för hur de ska kunna spinna sitt nätt tätare och tätare runt konsumenten. Amazon prime, streaming video, Kindle för att nämna några exempel och även aktiva på betalsidan.

” Wawe of conected Devices” var ett uttryck som kom upp igår och genom smart integration och vad som kan skapa värde för konsumenten göra kunden totalt lojal till Amazon.

En annan föreläsare sammanfattade 5 saker för att få framgång med att jobba med Amazon:

  1. Customer service

  2. Customer feedback

  3. Product feedback

  4. Pricing

  5. Customer experience

 

Då till den stora frågan, när kommer Amazon till våra breddgrader?

Efter att ha lyssnat en hel dag så tror jag det dröjer, att anpassa sig fullt ut till olika kulturer, valutor, beteende mm, nja där tror jag den nordiska marknaden inte är prioriterad. Men för den skull så går det inte att strunta i dom och för många nordiska företag som vill ut i världen är det självklart att använda sig av Amazon som kanal.

Avslutningsvis ni följer väl Min och Patriks spaningar?

4 kommentarerKommentera →

  1. Står för Electronics and General Merchandise

  2. Fulfillment By Amazon. Jag önskar hembakta bullar på vårt nästa möte istället för frimärken. Ha det så kul i Chicago!

  3. FBA – Fulfillment By Amazon.

    Önskar hembakta bullar på vårt nästa möte istället för frimärken 😉

  4. arne

     /  11 juni, 2014

    Full pott för Mattias och bullar ska det bli.

Kommentera

*