Selfies, lojalitet, sömlösa lagersaldon och en ljudfil

Idag var det dags för huvudkonferensen och första Keynotespeaker på plan, John Donahoe CEO Ebay. som vanligt satt jag och Patrik längst fram och jag tog chansen att åtminstone hälsa ordentligt på  legendaren men Patrik gick några steg längre och lyckades åstadkomma denna helt oslagbara selfien.

Skärmavbild 2014-06-11 kl. 08.36.19

John levererade sedan en mycket bra föreläsning som andades tillförsikt om framtidens handel. Svårt att sätta ord på det,  John är ingen man av stora ord men med stor auktoritet, nästan lite statsmannalikt:)

Han levererade bland annat 4 viktiga insights som han utvecklade och som ni kan lyssna på i ljudfilen nedan:

1 Consumer in (sömlöst)

2 Consumer choice (valfrihet)

3 Consumer service

4 Consumer personalisering

Kring dessa fyra hörnstenar bygger ebay sitt koncept.

Självklart står mobilen i centrum.

Hela hans föreläsning kan ni lyssna på här.

 

Nästa minnesvärda föreläsning stod Staples för.

Ett av hans viktigaste budskap som fastnade hos mig var:

”Utan ett sömlöst lagersystem är det inte möjligt att exekvera en omnichannelstrategi”

Staples bygger sin framgång på 3 huvudpunkter:

1 Selection

2 Service

3 Convenience

Precis som ebay är de otroligt duktiga att sy ihop ovanstående till en sömlös handel. Bland annat var han väldigt nöjd med de kiosker som finns i butikerna.

Skärmavbild 2014-06-11 kl. 19.37.04

Många av de föreläsningar jag var på idag handlade om lojalitet och Staples har lanserat Staples Connect som är lite av det uppkopplade hemmet.

Skärmavbild 2014-06-11 kl. 19.41.56

Genom denna app så knyter de kunderna mycket närmare och säljer relaterade produkter såklart. Smart!

 

Dermalogica (klicka gärna på länken så kommer ni direkt till rewardprogrammet).

”Crafting your Omnichannel Loyality Experience” var rubriken på Shawn Brows föreläsning. Den bästa idag.

Skärmavbild 2014-06-11 kl. 20.22.01

Målet för Dermalogica är att få redan lojala kunder till så kallade Brand ambassadörer.

Verktyget för att lyckas med det är ett lojalitetsprogram från 500 friends loyalty plus Oj vad jag önskar det företaget hade riktat sina blickat till Sverige.

Här nedan kommer några slides från Shawns föreläsning och som tar lojalitesprogrammen till en lite högre nivå.

Skärmavbild 2014-06-11 kl. 11.42.48

Skärmavbild 2014-06-11 kl. 11.40.57

Hur informerade utbildade Dermalogica personal?

Skärmavbild 2014-06-11 kl. 11.41.28

 

Vad blev resultatet?

Skärmavbild 2014-06-11 kl. 11.43.04

 

En minst sagt fullmatad dag så nu känner jag mig lite trött men det går ingen nöd på mig, ser mycket fram mot morgondagen.

Patrik håller på för fullt att ladda upp vår filmade spaning med Mikael Stålnacke som dagens gäst, missa inte den.

 

 

« Previous post

Kommentera

*