E-handelsvertikaler

E-handeln växer så det knakar och jag får ofta frågan om vad ska man satsa på. Finns det fortfarande kategorier där konkurrensen inte är så stor? jag brukar svara att vi  bara är i början av e-handelsutvecklingen  så det finns alla chanser att lyckas inom de flesta kategorier men jag tror att man behöver nischa sig betydligt mer än vad vi ser idag.

När jag var ute och sprang i värmen igår så lyssnade jag på Digitalpoddens senaste avsnitt där entreprenören Johan Attby blir intervjuad. Fantastiskt intressant om Johans entreprenörsliv, riskkapital, startups, exitar mm. Ett måste att lyssna på.

Men tillbaka till vertikaler. I intervjun berättar Johan om sin senaste investering och arbete med appen FishBrain som är en app för sportfiskare. Snacka om att ha tagit tag i en vertikal. Lyssna på podcasten så får ni höra hur stor den kategorien är och hur Johan tänkte.

Skärmavbild 2014-07-09 kl. 14.02.25

 

Det är för många som bara tänker på bredare och bredare sortiment och till slut så börjar man gå väl mycket utanför den kategori eller segment man tänkte sig från början och det blir svårare och svårare (och dyrare och dyrare) att nå rätt målgrupp med rätt budskap.

jag skulle råda fler att hålla sig till sin kategori eller vertikal och utveckla sin expertroll inom området för att därigenom muta in sin del på ett mycket tydligare sätt.

Jag är på intet sätt köpt av DI men den här intervjun med Johan Attby var ytterst inspirerande.

Sommartips

Om ni för en stund tröttnar på att titta på Netflix, HBO eller tröttnar på att lyssna på podcastar av olika slag kan jag tipsa om denna lilla lättlästa bok.

Cannery Row

 

Man blir på bra humör och går runt med ett litet leende på läpparna till glädje för nära och kära.

 

 

 

 

« Previous post

Kommentera

*