E-handelsreturer

Idag är jag grinig!

bild

I flera år har vi pratat om att e-handlare måste bli bättre på sina returprocesser. Inte bara sina egna interna processer med att få in returer i lagret igen utan även att det måste fungera smidigare och enklare för mig som konsument.

Det är inte OK att returregler skiljer sig så mycket åt hos olika handlare.

Senaste upplevelsen: Valde Postnord som transportör för att det ombudet ligger bäst till för mig men returen måste jag lämna hos Schenker. Varför då? Förstår inte handlaren att om jag gör ett aktivt val så är det  dit jag vill gå? Att jag vill returnera betyder att jag inte var nöjd med något, får jag dessutom gå och lämna en retur dit jag inte vill gå så blir jag ännu mer missnöjd och kanske tom slutar handlar från företaget.

Lika är det med olika formulär jag måste fylla i, då gäller det att hålla tungan rätt i mun för här har också många handlare olika rutiner.

Återbetalning är även det en stor källa till missnöje främst när det gäller faktura där det inte finns en koppling mellan handlaren och den som äger fakturan. Vilket gör mig som konsument osäker om jag får återbetalning eller inte. Nyligen när jag handlade gick det ända till inkasso för att inte fakturabolaget och handlaren hade någon form av integration.

Kastar jag sten i glashus nu? Säkert, även vi måste kunna vara behjälpliga att förbättra och förenkla returbiten men det känns som vi all underskattar returprocessen och inte orkar prioritera det som vi borde. Vi kommer nu äntligen att lansera varubrev retur, en klar förbättring mot att kalla returen för svarspost:)

Jag önskar mer standard för hur returer ska gå till och en smidig och snabb återbetalning.

Vi har väl inte glömt vad som driver e-handeln framåt?

Bekvämlighet

Enkelhet

I synnerhet är det viktigt att returer funkar friktionsfritt och enkelt när julhandeln drar igång om en månad. Några quick fix går det säkert att göra fram till dess.

Har ni även förslag på vad vi kan göra för att förbättra området så tveka inte att delge oss det gärna med en kommentar här på bloggen eller med ett mejl till arne.b.andersson@postnord.com eller till min kollega martin.espmark@postnord.com Martin är ett riktigt ess när gäller att affärsutveckla från mottagarperspektiv det vill säga konsumenten.

bild-3

 

 

 

 

« Previous post

Kommentera

*