Digitalisering inom retail

I Februari skrev jag det  här på bloggen och dagens nummer (24 nov 2014) av Dagens Industri fick mig att fatta ”pennan”.

Jag fastnar för uppslaget om ”Bistra tider för köpcentrum” och intervjun med Handelns mäktigaste man Jan Kristensson VD Ikano Retail Centres. 

 Marketnov14

Och det är bara och hålla med Markets läsare om att Jan i sin roll har stor makt över Detaljhandels utveckling framåt.

 dinov14

Det jag blir nyfiken på är hur Ikano retail centres köpcentrum anammar digitaliseringen och driver på den så kallade Omnichannelutvecklingen? För mig betyder Omnichannel bland annat total integration av exempelvis säljkanaler som fysisk butik eller e-handel för att ge mig som konsument ett värde av att kunna handla när och var jag vill 24/7.

Kort sagt: Bekvämlighet och tillgänglighet.

Idag ser jag inga större digitaliserade inslag och bryggor mellan ett köpcentrum, butiker och Internet. Hur länge ska vi behöva vänta innan exempelvis shopkick introduceras på den svenska marknaden?

 

 Vi ser också i vår senaste E-handelsrapport att konsumenten mycket oftare söker på nätet och sedan handlar i fysisk butik än tvärtom.

omnifrånbarometern

Här kan man fundera på varför det är på det sättet? Går jag i en fysisk butik så hittar jag ett relativt smalt sortiment, möjlighet till digital hjälp i den fysiska butiken är fortsatt väldigt låg men har börjat förbättrats, exemelvis har Kicks sett stora möjligheter med Omnichannel och gjort sortimentet mer tillgängligt oavsett från vilket håll jag kommer, Löplabbet har utrustat sina medarbetare med surfplattor, Hemtex har börjat utrusta sina butiker med digitala kiosker. Möjlighet att beställa sina varor på nätet och hämta i butik växer så det knakar mm.

Visst händer det saker men vi konsumenter ligger före detaljahandelsföretagen och den som vågar investera i digitaliseringen kommer att ha större chans att långsiktigt vinna konsumentens gunst.

Jag försöker i många sammanhang föra fram Podcasten Mattsson Helin där de pratar digistaliseringens konsekvenser för media. Jag ser många likheter mellan medias utmaningar och detaljhandelns utmaningar att ta till sig digitaliseringen.

En annan sak jag funderar på: Hjälper eller stjälper omsättningshyra utvecklingen av Omnichannelkoncept?

Avslutningsvis:

Meet Gap’s New CEO: The “Digital Guy” Preparing For

More Clicks Than Footsteps 

 art gepp

En mycket intressant artikel som borde få många av oss som vill utveckla handeln att fundera på hur vi drar vårt strå till stacken.

Kommentera gärna här på bloggen eller använd #digitalisering på twitter.

Kommentera

*